Det harmoniske rum fremstår som et af Danmarks få bevarede prædikensale, indrettet efter 1700-tallets smag, med altret midt for den ene (søndre) langside og stolene fordelt omkring en kort, tværgående akse. Flere inventarstykker er overført fra den tidligere kirke, der blev revet ned i 1786, først og fremmest den usædvanlige, malmstøbte døbefont, som i en indskrift, der er vendt på hovedet og spejlvendt angiver at være en ”omvendelsens døbefont”. Fontens nuværende fod er udført i 1887.
Fra henholdsvis 1500-tallet, 1600-tallet og 1700-tallet stammer en række paneler og låger, som nu indgår i de lukkede stole, mens renæssancen i øvrigt er repræsenteret af altertavlen, hvorpå der er malet årstallet 1622, og prædikestolen fra 1620.
Altertavlen og prædikestolen, der muligvis er skåret af samme mester, men som begge har yngre malerier, blev ved overførslen til den nye kirke anbragt over hinanden som et ”prædikestolsalter”, idet særlig altertavlen blev beskåret en del. Tavlens vinger, dens fod- og topstykke samt størstedelen af lydhimlens (baldakinen over prædikestolen) ornamenter synes således at være blevet nyskåret i 1894, fem år efter at prædikestolsaltret, hvori der 1864 var indsat en ny altertavle, var blevet adskilt.
Bænkene er fra kirkens opførelsestid, men med sæder og rygge fra 1939.
I 1842 fik kirken skænket et orgel. Til brug for det blev der to år efter opsat et pulpitur med 16 ekstra stole. Et senere opsat orgelpulpitur i øst blev fjernet ved en restaurering i 1971-1972.
De otte kirkeskibe daterer sig jævnt over perioden omkring år 1700-1950’erne, mens belysningen er fra 1971-1972.
Af gravminder i kirken kan nævnes tre mindetavler fra 1914, 1917 og 1923 samt en gravsten fra 1791, der fungerer som dørtrin i sakristiets udgang til kirkegården.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.