Faktaboks

Abdellah Taïa
Født
8. august 1973, Salé, Marokko

Abdellah Taïa er en marokkansk forfatter og filminstruktør, som har været bosat i Paris siden 1999. I 2010 modtog han den prestigefyldte Prix de Flore. Gennem sit forfatterskab har han skrevet åbent om livet som homoseksuel først i Marokko og siden i Paris. I det hele taget forsøger han at give stemme til dem, som ofte ikke har nogen plads i litteraturen. Han er blevet hyldet for sit mod til at trodse anti-homoseksualitetslovgivningen i Marokko og springe ud offentligt i 2006.

Abdellah Taïas baggrund

Taïa er født og opvokset i kvarteret Hay Salam i byen Salé, som hænger sammen med hovedstaden Rabat, kun adskilt af floden Bou Regreg. Han kommer ud af en fattig familie med en søskendeflok på ni. Hans far arbejdede som pedel på biblioteket i Rabat, og hans mor var analfabet.

Som barn var det ikke forfatter, Taïa drømte om at blive, men filminstruktør. Han elskede egyptiske film, som for ham havde en helt særlig magi, han kunne forsvinde ind i. Det var for at blive filminstruktør, at han allerede som teenager satte sig for, at han en dag ville flytte til Paris.

Taïa lærte først fransk som ung. Som studerende på universitetet i Rabat begyndte han at skrive for at bevise over for sig selv og omverden, at han mestrede det franske sprog.

Abdellah Taïas debut og gennembrud

I 2000 debuterede han med novellesamlingen Mon Maroc (Mit Marokko). Han fik sit store gennembrud i 2006 med den selvbiografiske roman L’Armée du salut (på dansk Englene fra Frelsens Hær, 2015). I 2010 modtog han den litterære pris Prix de Flore, som gives til unge, lovende forfattere, for sin roman Le Jour du roi (Kongens dag, 2010).

Han debuterede i 2014 som filminstruktør med en filmatisering af L’Armée du salut, som vandt juryprisen ved Festival Premiers Plan D’Angers og ved Festival Tous Ecrans de Geneve.

Hovedtræk i Abdellah Taïas forfatterskab

Et gennemgående træk i Taïas forfatterskab er, at han forsøger at give stemme til dem, der ofte ikke får plads i litteraturen. Hans litterære spil med karakterer, der følsomme og neurotiske, naive og hysteriske, kærlige og tyranniske, kredser om de usynlige og tavses plads i verden. På den måde rummer det et socialt engagement. Ved at lade sine karakterer tale selvoptaget og uden skam forsøger han at give ”den anden” en stemme som et ”selv”, at insistere på deres ret til en plads i verden.

Stærk inspireret af Taïas egen mor spiller moderfiguren en helt central rolle i hans forfatterskab. Hans romaner rummer en lang række af moderfigurer, som udfordrer fortællingen om den undertrykkende patriark og hans underdanige hustru – et narrativ, der har præget marokkansk litteratur siden 1950’erne med Driss Chraïbis Le passé simple (1954) og Muhammad Shukris al-khubz al-hafi (1973) som to klassiske eksempler. I Taïas romaner er mødrene kærlige og barmhjertige, hysteriske og tyranniske. Det er i de kvinder, der gennem hysteriet taler patriarkatet imod, at han finder sin inspiration, og det er i de kvinder, at hans queer karakterer spejler sig.

Kampen for LGBT-rettigheder

Abdellah Taïa valgte i 2006 at springe ud offentligt i et interview med det fransksprogede marokkanske nyhedsmagasin TelQuel. Han har siden opnået nærmest ikonstatus som den første marokkaner med modet til at stå ved sin homoseksualitet offentligt.

I 2006 havde debatten om LGBT-rettigheder allerede været i gang i en årrække i de marokkanske medier og på græsrodsniveau. Kroningen af Muhammad VI i 1999 havde, især blandt unge, skabt håb om en liberalisering af landet. Flere marokkanske medier øjnede nu muligheden for en mere demokratisk debat om individuelle frihedsrettigheder.

Interviews i magasinet TelQuel

Allerede i 2004 bragte TelQuel forsideoverskriften ”Homoseksuel i Marokko. Uanset hvad vi tænker om dem, så eksisterer de. Og de gemmer sig. Men hvad hvis vi lyttede til dem?” Men i 2006 ledte de stadig efter personer, som turde trodse anti-homoseksualitetslovgivningen og stå frem i fuld offentlighed. Det blev Taïa, der tog springet, da journalisten Chadwane Bensalmia under et interview om hans novellesamling Le rouge du tarbouche (Den røde fez, 2004) spurgte ind til hans seksuelle identitet.

To måneder efter interviewet i TelQuel bragte de to arabisksprogede aviser, al-ayyam og al-jarida al-oukhra, historien. Det blev begyndelsen på en større debat, som skulle blive et vendepunkt i Taïas liv og karriere. I april 2007 var han på forsiden af TelQuel under overskriften ”Homoseksuel. Imod alle odds. Den rørende historie om den første marokkaner med modet til at stå ved sin anderledeshed offentligt.”

Siden har Taïa skrevet en lang række essays og debatindlæg i marokkanske, franske og internationale nyhedsmagasiner og aviser om LGBT-rettigheder og LGBT-personers livsvilkår i Marokko og Frankrig. Det mest kendte essay er nok ”L’Homosexualité expliquée à ma mère” (Homoseksualitet forklaret for min mor) bragt i TelQuel i 2009.

Udvalgte værker af Abdellah Taïa

Bøger

  • Mon Maroc, 2000
  • Le rouge du tarbouche, 2005
  • L’Armée du salut, 2006 (på dansk Englene fra Frelsens Hær, 2015)
  • Une mélancholie arabe, 2008 (på dansk Arabisk vemod, 2016)
  • Lettres à un jeune marocain, 2009 (redigeret af Abdellah Taïa)
  • Le jour du roi, 2010 (vinder af Prix de Flore i 2010)
  • Infidèles, 2012
  • Un pays pour mourir, 2015 (på dansk Et sted at dø, 2016)
  • Celui qui est digne d’être aimé, 2017 (på dansk Den der fortjener at blive elsket, 2018)
  • La vie lente, 2019 (på dansk Det langsomme liv, 2019)
  • Vivre à ta lumière, 2022 (på dansk I lyset fra dig, 2023)

Essays og centrale interview

  • ”L’Homosexualité expliquée à ma mère,” TelQuel, 2009
  • Arabs are no longer afraid. Texts on a revolution underway, 2014 (samling af essays oversat til engelsk)
  • ”Sortir de la peur: Construiere une identité homosexuelle arabe dans un monde postcolonial”, Revue critique de fixxion française contemporaine, 2016

Film

  • L’Armée du salut, 2014

Teater

  • Comme la mer, mon amour, 2022 (skrevet og opført af Boutaïna El Fekkak og Abdellah Taïa)

Læs mere i Den Store Danske

Litteratur

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig