Paris kan inddeles i seks områder: Bycentret med de vigtigste offentlige og private funktioner, et stort antal arbejdspladser og et mindre antal boliger omfatter stort set middelalderbyen samt områderne vest herfor; det er delt i den nordlige del, dvs. højre Seinebred med 1.-4. og 8.-9. arrondissement, og den sydlige del, venstre Seinebred med 5.-7. arrondissement. I resten af Paris Kommune, stort set bebygget i 1800-tallet, skelnes der mellem de nord- og østlige arrondissementer 10.-13. samt 18.-20., der overvejende rummer mindre velstillede befolkningsgrupper og ret få arbejdspladser, og de syd- og vestlige arrondissementer 14.-17. med en velstillet befolkning og forholdsvis mange arbejdspladser. Forstæderne fra 1900-tallet omfatter dels de mindre velstillede nord- og østlige forstæder dvs. departementerne Seine-Saint-Denis, Val-de-Marne, Val-d'Oise og Seine-et-Marne, dels de velstillede syd- og vestlige forstæder, dvs. departementerne Hauts-de-Seine, Essonne og Yvelines.
Bycentret, højre Seinebred. Som Paris' centrum regnes katedralen Notre-Dame på Seineøen Île de la Cité, der i øvrigt rummer politi- og domstolsbygninger. Tværs over øen går den nord-syd-gående romervej Rue Saint-Martin — Rue Saint-Jacques, som på højre bred krydser Paris' øst-vest-hovedakse Rue Saint-Antoine — Rue de Rivoli — Champs-Élysées — La Défense. Omkring dette kryds ligger de nordlige centrale bydele, som ikke har en skarp ydergrænse. De er tæt bebygget og rummer overvejende boliger for velstillede. Butikscentret Forum des Halles og Pompidoucentret (Centre Georges-Pompidou) er anlagt på arealer, hvor engrostorvet for fødevarer, Les Halles, tidligere lå. I Marais-kvarteret mod øst ligger mange gamle adelspalæer og på højre Seinebred det tidligere kongeslot og nuværende museum Louvre og officielle bygninger som Élysée-palæet, der er præsidentbolig, rådhuset, børsen og Frankrigs nationalbank. Skiftende konger har anlagt en række pladser i bydelen med grønne anlæg og statuer o.l.: Place des Vosges, Place des Victoires, Place Vendôme og Place de la Concorde. Den vigtigste park er dog Jardin des Tuileries. Højre Seinebred har siden middelalderen først og fremmest været forretningslivets centrum og er det stadig. Erhvervene i området omfatter især bank- og konsulentvirksomheder, engroshandel samt eksklusive hoteller, restauranter, biografer og teatre. Også detailhandlen langs Avenue des Champs-Élysées og ved Opéra National de Paris, Palais Garnier, hvor de største stormagasiner ligger, er eksklusiv. Hertil kommer specialiserede indkøbsstrøg, fx modebutikkernes "gyldne trekant" mellem Avenue Montaigne, Rue François 1er og Avenue George V, og andre luksusforretninger langs Rue du Faubourg Saint-Honoré.
Bycentret, venstre Seinebred. Området omkring den nuværende hovedakse Boulevard Saint-Michel var i middelalderen Sorbonne-universitetets bydel og kaldes stadig Latinerkvarteret. Længere mod vest opførtes senere mange adelspalæer. Området rummer i dag en del boliger og parken Jardin du Luxembourg med Palais du Luxembourg, hvor senatet holder til. Herudover præges den østlige del af universiteter, andre uddannelsesinstitutioner, boghandlere, antikvarbogkasserne, les bouquinistes, på Seinekajen og andre forretninger, der især henvender sig til studerende. Dog er området nærmest broerne til Île de la Cité domineret af restauranter for turister, og det samme gælder efterhånden den tidligere folkelige indkøbsgade Rue Mouffetard. Vest for Boulevard Saint-Michel fortsætter Latinerkvarteret, men her især med forlag, kunstforretninger og -gallerier samt biografer, der henvender sig til et intellektuelt publikum. Her ligger også eksklusive strøggader som Boulevard Saint-Germain, hvis caféer var kulturcentre i tiden lige efter 2. Verdenskrig, og Rue de Rennes. Bycentret er vokset mod vest, og her findes størstedelen af de statslige magtcentre: Nationalforsamlingen i Palais Bourbon, de fleste ministerier, militærledelsen samt UNESCOs hovedkvarter.
De nord- og østlige dele af Paris Kommune blev i 1800-tallet tæt udbygget med etagehuse, der blev byens store arbejderkvarter med værksteder og fabrikker. Trafikken blev ledt ad koncentriske boulevarder langs de tidligere befæstninger, ad brede nye gadegennembrud fra 1850'erne og senere via metronettet fra omkring år 1900. Nord-, Est-, Lyon- og Austerlitz-banegårdene kom midt i 1800-tallet til at ligge i udkanten af den daværende bebyggelse; de blev snart omgivet af billige hoteller, restauranter og forlystelsesetablissementer. Blandt boligkvartererne kom store engroslagre til at ligge, især langs Seinen. På Montmartre udviklede der sig et kunstnerkvarter, nu stærkt præget af turismen, og neden for dette, langs Boulevard de Clichy, et kendt forlystelseskvarter. Det eneste større grønne område blev Bois de Vincennes uden for fæstningslinjen. Efter 2. Verdenskrig er den gamle arbejderbefolkning udtyndet og mange steder erstattet af indvandrere. Endnu er Faubourg Saint-Antoine præget af møbelsnedkerier, men mange fabrikker og engroslagre er nedlagt. Siden 1980'erne har staten og kommunen søgt at renovere disse nedslidte bydele og skaffe nye arbejdspladser hertil: I Paris' gamle slagteri, La Villette, er der fx opført videnskabs-, industri- og musikmuseer, ved Bastillepladsen en ny opera, på højre Seinebred ved Bercy et nyt finansministerium og andre kontorbygninger og på den anden side af Seinen et nyt nationalbibliotek. På fæstningsterrænet uden om kommunen er foruden Boulevard Périphérique anlagt sportspladser og opført sociale boligbyggerier.
De sydlige og vestlige dele af Paris Kommune blev også i 1800-tallet bebygget med etagehuse, her overvejende for det bedrestillede borgerskab, mens trafiksystemet udvikledes ligesom i de nordøstlige bydele. Boulogneskoven uden for fæstningslinjen tjente som rekreativt område. I begyndelsen fik disse bydele ikke mange arbejdspladser ud over lokal service. Dog blev boligkvartererne afbrudt af banegården Montparnasse, omkring hvilken der før og efter 1. Verdenskrig udvikledes et kunstner- og forlystelseskvarter. Efterhånden benyttes mange af de prestigeprægede bydele til blandt andet kontorer, klinikker og kursuslokaler, især i en zone vest for Place Charles-de-Gaulle, hvor fx OECD's hovedkvarter er placeret. Mange lejligheder er opkøbt af provinsboere og udlændinge og benyttes kun en mindre del af året. Det gamle fæstningsterræn er blandt andet anvendt til Paris' kongrespalæ ved Porte Maillot, den internationale universitetsby med kollegier ved Porte de Gentilly og store messe- og udstillingsbygninger ved Porte de Versailles.
De nordlige og østlige forstæder. Forstadsbyggeriet var her fra begyndelsen af 1900-tallet og indtil 2. Verdenskrig domineret af håndværkeres og arbejderes selvbyggeri. Der blev ikke lagt nogen overordnet plan for områderne; forstæderne manglede butikker, trafikforbindelser og offentlig service. Uden for blandt andet Porte de Clignancourt og Porte de Saint-Ouen opstod store loppemarkeder, sidstnævnte er verdens største. Især de nordlige forstæder, det nuværende departement Seine-Saint-Denis, kom til at rumme en koncentration af industri. Efter 2. Verdenskrig, hvor bolignøden blev stor, byggedes et antal enorme sociale boligområder i form af betonhøjhuse, de såkaldte grands ensembles, hvoraf det største er Sarcelles mod nord med 12.000 lejligheder. De blev ikke forsynet med lokal servicevirksomhed, grønne områder eller kollektiv trafik, og beboerne blev de dårligst stillede befolkningsgrupper; ofte nordafrikanske indvandrere.
Fra 1970'erne har myndighederne søgt at forbedre forstæderne og deres serviceforsyning, ikke mindst i storcentret Créteil mod sydøst samt i de nye byer Marne-la-Vallée mod øst og Melun-Sénart mod sydøst. Samtidig er mange af de ældre fabrikker lukket; det har medført et stort underskud af arbejdspladser og en omfattende pendling til de indre bydele og syd- og vestlige forstæder. Siden 1960'erne har staten gennem en række investeringer søgt at råde bod på det. Lufthavnen Charles-de-Gaulle i Roissy mod nordøst rummer over 25.000 arbejdspladser, og i tilknytning hertil er udlagt et stort messeområde samt store erhvervsarealer, som dog mest har tiltrukket engroslagre med ret få arbejdspladser. I Aulnay-sous-Bois mod nordøst ligger Europas største fragtmandscenter, Garonor. I Marne-La Vallée er opført universiteter og forskerpark samt forlystelsesparken EuroDisney i tilknytning til stationen Chessy på en ny ringbane med højhastighedstog. Engrostorvet for fødevarer er flyttet til Rungis mod sydøst. Transport er generelt den eneste sektor med virkelig mange arbejdspladser i de nord- og østlige forstæder.
De sydlige og vestlige forstæder. Også i disse bydele var det ældre samt 1950'ernes og 1960'ernes forstadsbyggeri opført uden en egentlig overordnet plan og dårligt forsynet med service. Imidlertid tiltrak vestegnen med Versailles, store skove og smukke dale også bedrestillede befolkningsgrupper, hvis villaer efterhånden er blevet dominerende. Disse områder med koncentration af højtuddannet arbejdskraft, stedvis også med gode transportforbindelser (lufthavnen Orly og højhastighedstog-stationen Massy mod syd), har siden 1960'erne tiltrukket væksterhverv som konsulentvirksomheder og højteknologisk industri samt forskningsinstitutioner; også mange større virksomheder placerer deres hovdkontorer i området. De købedygtige indbyggere i bydelene har desuden tiltrukket eksklusiv detailhandel, restauranter samt kultur- og fritidsaktiviteter. Den statslige planlægning har i 1960'erne understøttet denne udvikling med lokaliseringen af nye byer omkring Paris: Mod NV ligger Cergy-Pontoise, mens Saint-Quentin-en-Yvelines ligger mod SV og Évry mod syd. Deres erhvervsarealer er velforsynede med infrastruktur og har tiltrukket elektronisk industri og medicinalindustri, og de nye byer har hver fået et universitet. Tungest vejer dog det store kontor- og handelscenter La Défense, som er en fortsættelse af det parisiske erhvervscenters århundredgamle forskydning mod vest. En stor del af væksten i små og store virksomheder i disse forstæder er dog ikke et resultat af en samlet planlægning. Det gælder blandt andet industrien langs Seinen, de mange nye arbejdspladser i de indre vestlige forstæder (departementet Hauts-de-Seine) samt de offentlige forsknings- og uddannelsesinstitutioner på Saclay-plateauet og i Orsay mod syd, som har tiltrukket privat forskning og højteknologiske virksomheder; dette område kaldes Cité Scientifique Sud.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.