En anden vinkel er en skelnen mellem at tro at og at tro på. Man kan tro, at tilværelsen i bund og grund er god, at det er værd at leve, at alt i grunden er såre godt, og at dette også vil ytre sig i ens eget liv. Eller man kan tro på Gud, på guder eller måske på sig selv som potentielt guddommelig. Mange åndelige bevægelser, fx de klassiske indiske, de gnosticistiske og en række nye religioner, tolker det guddommelige som en kraft, der kan fremmes i en selv ved voksende indsigt frem mod en total forening med det (se spiritualisme).
Denne spiritualistiske trosopfattelse med selvfrelse og guddommeliggørelse i centrum støder sammen med de monoteistiske religioner, hvor troen snarere er en frelse fra en selv, fra "at være indkroget i sig selv" (Luther) til en udadrettet næstekærlighed.
Tilknytningen til guddommelige magter står centralt i troen; et andet væsentligt element er opfattelsen af døden. Om døden ved man stort set lige så lidt som om transcendente kræfter.
Den måske mest udbredte trosform i verden er åndetroen, som for de fleste menneskers vedkommende får sit daglige udtryk gennem små rituelle handlinger og på det lidt større plan kan ses i troen på forfædres åndemagt og på shamanens evne til at overskride den åndelige barriere og bestyre hjælpeånder.
I fx oldtidens Rom og i nordisk religion fandtes en tro på skytsånder og følgeånder (oldn. fylgjer), som var knyttet til den enkelte. I det gamle Norden var der store guddomme, fx Odin og Thor, men for den enkelte var det til hverdag nok så meget små åndemagter, vætter, der hjalp med alskens gøremål.
To eksempler fra nutiden kan belyse denne type tro. I balinesisk hinduisme er der en hårfin balance mellem den synlige og den usynlige dimension af tilværelsen. Man forholder sig til den usynlige, åndelige dimension i så at sige alt, hvad man foretager sig; tilværelsen er gennemritualiseret med små og store offerhandlinger, fra det lille blomsteroffer til ånderne ved ens husindgang til de store processioner til templerne. Ånderne skal der passes på i to betydninger: Man skal beskytte og ære dem, og man skal værge sig imod deres kraft, fx vha. en snydeport ved husindgangen, hvorved det bliver vanskeligt for dem at finde ind i huset. Den åndelige dimension er knyttet sammen med forfædre. De døde er ånder, indtil deres sjæle efter ligbrændingsceremonien kan inkarneres i et nyt legeme. Ceremonien er en glædesfest; den døde er kun farlig under transporten frem til bålpladsen.
En anden struktur i balinesernes trosverden er treleddet og knyttet sammen med de tre klassiske indiske guder, Brahma, Vishnu og Shiva. Disse guder repræsenterer forskellig højde geografisk, standsmæssigt og kropsligt, således at hver balineser opfattes som identisk med guderne i deres kropsdele og som identisk med hele Balis kosmologiske struktur.
I de afroamerikanske religioner, fx den brasilianske candomblé, er det de dansendes trancetilstand, der er i centrum. Under danseceremonier i kulthuse, styret af en åndemoder, falder en eller flere i trance, dvs. bliver den gud, som vedkommende er blevet knyttet sammen med under den religiøse oplæring. Den åndebesatte iklædes gudens tøj og attributter og er i dansens anden del en gud, der optræder i vores tilværelsesdimension. Denne tro på åndebesættelse kan for den besatte selv opleves som en frelse, fx som helbredelse for sygdom, men opførelsens kraft udbredes også til de øvrige deltagere og tilskuere. Ånden kropsliggøres i dansen, kan man sige. Ved døden indgår den afdøde i et kredsløb, opholder sig som åndevæsen i fx en sten, et træ eller et andet naturelement, indtil den genfødes. Således er liv og død en cyklus.
Mange kulturer rummer troselementer fra forskellige religioner. Fx er vore dages maorier i New Zealand næsten alle kristne, men netop ved begravelsesriten ses deres gamle trosform: At man ved døden ved en kanosejlads vender tilbage til det mytiske urhjem, Hawaiki, hvorfra man i sin tid kom sejlende i kano til de to store øer.
De tre verdensreligioner, der er opstået i Mellemøsten, jødedommen, kristendommen og islam, er alle monoteistiske, dvs. i centrum er troen på én gud, der kaldes hhv. Jahve, Gud og Allah. Her skal islam bruges som eksempel.
Det arabiske ord islam betyder hengivelse; en muslim er en person, der underkaster sig Allah, og resultatet af denne hengivelse er salam, fred. I de tre ord optræder samme trekonsonantgruppe (s-l-m), der viser sammenhængen mellem Gud og menneske og verdenstilstand.
Troen har to grundsætninger, der manifesterer sig i trosbekendelsen: "Der er ingen gud uden Gud, og Muhammed er Hans sendebud". Den, der med overbevisning blot tre gange fremsiger trosbekendelsen, er principielt en troende muslim, og det tilkommer ikke mennesker at dømme, om vedkommende har en konflikt mellem sin tro og sine (u)gerninger. Det er Guds sag, og Gud kaldes ikke mindst Den Barmhjertige Forbarmer. Gud er større end noget, man kan forestille sig. Han er skaberen, historiens herre, dommeren, den, hvis veje er uransagelige.
I de tre religioner er mennesket en enhed af sjæl og legeme. Ved døden er der ikke tale om nogen reinkarnation eller sjælens udødelighed. En tilstand uden legeme er utænkelig. Ved opstandelsen opstår hele mennesket; kødets opstandelse kaldes denne frelsestilstand i kristendommen. Det skal tilføjes, at denne tilstand er en trossag, dvs. noget, hvorom man intet kan sige med vished.
I den kristne tolkningshistorie findes der eksempler på, at det dennesidige, det øjeblikkelige ved opstandelsen understreges; tanken findes allerede i Det Nye Testamente (fx Joh. 3,15 og 5,24). At opstandelsen er identisk med troen, og at man har evigt liv i det øjeblik, man "møder troen", dvs. bliver troende. Således tolkes liv og død i fx eksistensteologien med inspiration fra Søren Kierkegaard, der om døden skrev, at den er det eneste visse og det eneste, hvorom man intet kan vide.
Modsat i kristendommen er der i islam ikke tale om nogen inkarnation, dvs. at Gud er blevet menneske. Muhammed har som profet modtaget åbenbaringen fra Allah, men er ikke selv genstand for tro. Skulle man endelig lidt spidsfindigt tale om inkarnation i islam, måtte det blive Koranen, der som Guds direkte ord til og i verden er fundamentet for muslimer.
Troen på Guds inkarnation ses mest markant i kristendommen, hvis centrum er troen på, at Jesus er Kristus (hebr.-aramæisk messias, den salvede), dvs. at den historiske Jesus fra Nazaret er Guds Søn, frelseren. Guds Søn gennemlever og gennemlider et liv og en død og frelser mennesker gennem denne stedfortrædende handling. Dobbeltnavnet Jesus Kristus er på en måde selve ekstraktet af den kristne trosbekendelse: at Jesus er Kristus.
Messiastroen er også væsentlig for jødedommen. Men for jøder er messias ikke kommet og kædes af mange i dag ikke nødvendigvis sammen med en person, men snarere med en skelsættende begivenhed, der vil skabe shalom, fred.
Troen på inkarnerede guder findes også i hinduismen, hvor Krishna er en avatar, en inkarnation, af guden Vishnu. Krishna er kærlighedens guddommelige manifestation, den, der i fortællinger fra rustikke miljøer som en hyrde elsker hyrdepigerne, dvs. at guden elsker den troende. Troen findes endvidere i mahayanabuddhismens bodhisattva-skikkelser, som vender tilbage til verden for at frelse de troende, der ikke selv magter den lange søgen efter nirvana-tilstanden.
Det måske tidligste eksempel på en tro på, at mennesket kan guddommeliggøre sig, findes i de indiske veda-tekster, hvor en hymne til rusmidlet soma beskriver en rus i en rite som en guddommelig udødelighedstilstand. Trancetilstanden i fx candomblé-dansen er af en tilsvarende art.
Religionen giver samfundet struktur, og troen på guder er samtidig en tro på samfundet. Riten (fx den afrobrasilianske dans) viser den gensidige afhængighed mellem guder og mennesker; uden tro på guder ville samfundet ikke hænge sammen, og uden religiøse handlinger ville guderne dø. Man kan sige, at uden danserens gudebesættelse ville samfundet bryde sammen.
De erfaringer, mystikere til alle tider verden over har gjort sig, vedrører et mere personligt og ikke-rituelt trosforhold. Mystikeren smelter i ekstatisk tilstand sammen med det guddommelige, med Universet, og oplever, at hans/hendes verden er identisk med hele kosmos. I klassisk indisk religion og filosofi findes en lignelse om denne oplevelse; atman, den enkeltes ånd(e) eller sjæl, er identisk med brahman, totaliteten. Den inderste kerne i det enkelte menneske, hjertet, er som en lotusblomst, der åbner sig mod hele verden og er hele verden.
Denne erkendelse kan føre til en frelse, som hinduismen og en række spiritualistiske retninger tolker som udfrielse af stadige reinkarnationer, der har været bundet af et uvidenhedens handlemønster. Man kan tro på, at man selv kan guddommeliggøres, smelte sammen med Universet, i en tilstand, der hverken er liv eller død.
En sådan trosopfattelse kan kritiseres for at være både dualistisk og elitær. Den forudsætter, at sjælen har evighedstilstand, og at legemet er forgængeligt. Den flygter fra eller ophæver det dennesidige. Og den kræver en ofte årelang erfaringsrække på et intellektuelt niveau, som kun er de få forundt. Den ændrer ikke verden for menneskemasserne.
Det er kun med forsigtighed, at man kan kalde den mere intellektuelt udformede hinduisme og buddhisme for en tro eller en religion. Store dele af den erkendelsesproces, der er kernen deri, kunne lige så vel kaldes en filosofi. Det negative nøglebegreb i hinduismen og buddhismen er uvidenheden, dvs. at stå uden indsigt i tilværelsens sammenhæng.
Den klassiske buddhisme, theravada, som i nutiden findes i bl.a. Thailand, opererer slet ikke med nogen gudsforestilling. I bogen Phra Farang. An English Monk in Thailand (1997) beretter en tidligere forretningsmand, hvordan han som 45-årig brød op fra England og blev indført i en buddhistisk munketilværelse, først i Bangkok, siden i et landligt tempel. Han tildeles navnet Phra Farang, dvs. Den Fremmede Munk; hans engelske navn får læseren ikke oplyst.
Et højdepunkt i bogen er beskrivelsen af den stigende væmmelse ved de magiske og overfladiske sider af thaibuddhismen kulminerende med en episode, hvor han hører, at en munk kastrerer en af tempelkompleksets mange hunde. Phra Farang reagerer med ukontrolleret vrede og slår munken med en kæp. Han fortryder det straks, det er jo et brud på munkereglerne. Han må nu igennem en ny erfaringsproces; trods den megen meditation viste episoden jo, at han intet havde opnået. Om natten sætter han sig med kun et par tændte stearinlys foran templets vigtigste buddhastatue. Et øjeblik ønsker han sig, at Buddha var gud, "en kosmisk skulder at græde ved", skønt han ved, at det er nytteløst. Han skal jo selv gå Buddhas vej, dvs. give afkald på bindingerne til verden, herunder følelser og lidenskaber som vrede.
Situationen foran buddhastatuen rummer store perspektiver. Hvis han havde overgivet sig og bekendt over for Buddha, at han havde forløbet sig, og derefter havde bedt Buddha om tilgivelse og frelse, ville det have været en tros- og omvendelsessituation, som er velkendt i hans hjemlands kristendom. Men han er her i en læreproces inden for theravadabuddhismen, hvor der ikke er nogen gud, og hvor den historiske Buddha blot er vejviseren, den, der har nået erkendelsen og befrielsen. Phra Farang skal selv gennem ny meditation nå samme fuldkomne erkendelse. Det kan endda diskuteres, om han skal tro på sig selv, for i klassisk buddhistisk forstand skal han netop opløse selvet for at kunne smelte ind i nirvana.
I løbet af den europæiske histories lange sekulariseringsproces findes der mange erstatninger for den kristne tro. En række livsanskuelser uden gud, ofte markant antireligiøse, placerer mennesket i centrum; det drejer sig bl.a. om videnskabstro, fremskridtstro, humanisme, socialisme og ateistisk eksistentialisme. Næppe mange af disse livsanskuelsers repræsentanter vil dog opfatte deres holdning som et trosforhold. I strukturel forstand har fx kapitalisme, sovjetkommunisme, nationalisme, fascisme og nazisme mange grundtræk fælles med religion, fx et samlende symbol, mammon som guddom og førerdyrkelse. Den store nations fortid og fremtid kan dyrkes med en intensitet, der overskrider grænserne til troens verden.
For mange mennesker, især i Europa, har opbruddene i 1900-t. været så omfattende, og krigene så brutale, at det kan være vanskeligt eller rent ud umuligt at tro på noget som helst: Radikal ateisme, nihilisme eller værdirelativisme har ofte været resultatet.
Den danske forfatter Erik Knudsens digt "Credo" (1949) kan belyse disse forhold. Credo er latin og betyder 'jeg tror' og er samtidig betegnelsen for (den kristne) trosbekendelse. Digtet begynder i et nulpunkt. Digteren skriver desperat de glemte ord "Jeg tror" hen over en avisforside, der viser den kolde krigs luciferagtige skikkelser. Den nylig afsluttede, frygtelige 2. Verdenskrig minder om, at der altid har været krige i verden, mennesker har mejet hinanden ned. Den historiske erindring er som en hærvej. I digtets tredje strofe tages der endegyldig afsked med religionen og med underet som mulighed. I stedet for de vise mænd fra Østerland, der finder det lille Jesusbarn, er det nu "vismænd", der kan fremstille atombomber og gøre Jorden til en åben grav. Troens faste klippegrund findes ikke mere.
I dette nulpunkt sættes en modbevægelse i gang. Med brug af en apokalyptisk inspireret billedrække skriver Erik Knudsen en forvandling af troen frem, en stjerne, der symboliserer dette undergangstruede liv, som det trods alt er værd at kæmpe for, ja, der er ikke andet for end at tro på det, trods alt. Og digtet slutter i en næsten hymnisk opfordring til engagement, en eksistentialistisk eller måske socialistisk tonet humanisme: "Menneske, se/Din verden er levende virkelighed,/Dyrebar, krævende virkelighed./Og den der elsker forandrer alt./Og den der elsker har evigt liv".
De to strofer, der indrammer digtet, er identiske på nær ét ord. I første strofe står der: "Disse glemte ord: Jeg tror". I sidste strofe står der: "Disse genfundne ord: Jeg tror". Kristendommens tro er forvandlet til sekulariseret engagement.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.