overtro

Artikelstart

Overtro, trosforestillinger og dertil knyttede handlinger, som anses for at være irrationelle set i relation til det alment accepterede verdensbillede. Anvendelsen af begrebet er således relateret til forskellige kulturers og individers opfattelser om rationalitet.

Tidligere havde man i Vesten en tendens til at klassificere forestillinger som overtro, når de ikke omfattedes af den officielle religion; det gjaldt såvel andre kulturers skriftløse religioner generelt som elementer af den egne kulturs mere folkelige forestillinger. Med samme ret kan fx afrikanske grupper eller individer, som har omvendt sig til kristendommen eller islam, karakterisere deres traditionelle religion som overtro, mens al religion kan affærdiges som overtro af en ateist. Samtidig med at man erkender denne relativistiske bedømmelse af, hvad der er overtro, erkender man dets uanvendelighed som beskrivende og analytisk begreb.

Se folketro.

Den lille overtro

Den lille overtro er et udtryk, der er lanceret af folkemindeforskeren Iørn Piø som modstykke til den "store" overtro om hekse, genfærd og varulve. Udtrykket bruges om den del af folketroen, der rent rutinemæssigt praktiseres til daglig som magiske forbud (tabuer) og forskrifter, tegn og varsler.

At lægge knive over kors, at spilde salt på bordet varsler således hhv. husspektakler og ulykke. Uheldet kan som regel afvendes ved små magiske antiriter, fx at kaste nogle saltkorn bagud over venstre skulder. Dette ritual praktiseredes allerede af antikkens grækere, hvor saltet hævdedes at være offer til underverdenens vagthund, Kerberos.

Har man udfordret skæbnen ved at sige noget overmodigt, kan man neutralisere sin handling med vendingen "sagt i en god stund" eller ved at banke under bordet.

Til den lille overtro hører også ordløse gestus, fx at man for at opnå et godt resultat "krydser fingre", drejer tommelfingre mod hinanden eller "holder tommelfingre" for én, som man ønsker, det skal gå godt. Sidstnævnte ritual omtales allerede af Plinius d.æ. i hans naturhistorie fra 1. årh. e.Kr.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig