Reklame, betalt anvendelse af upersonlig massekommunikation til påvirkning af efterspørgslen efter varer og tjenester eller til påvirkning af holdninger og adfærd i forhold til politiske, organisatoriske og samfundsmæssige forhold. Arbejdsdeling, voksende handel og industrialisering har været en betingelse for den voldsomme stigning i anvendelsen af reklame. Samtidig har reklamens form og omfang udviklet sig i takt med reklamemidlernes udvikling. Således har bogtrykkerkunstens stærke fremskridt, billig reproduktion af billedmateriale, farvetryk, radio, tv og senest pc og Internet præget udviklingen.
Faktaboks
- Etymologi
- Ordet reklame kommer via tysk Reklame af fransk réclame, egentlig 'lokkeråb', af re- og afledning af latin clamare 'råbe'.
Med avisernes øgede udbredelse i 1800-t. opstod der et naturligt medie for trykte reklameindslag, og med mulighederne for billedillustrationer til en overkommelig pris udvikledes den reklameform, som kendes i dag med kombinationer af billede og tekst i aviser, på plakater og på skilte. Fra begyndelsen af 1900-t. blev reklameanvendelsen mere og mere organiseret, og der opstod specialiserede reklamebureauer, der varetog reklamens udformning og tilrettelagde dens formidling til de forskellige medier. Radioreklamen udviklede sig først og fremmest i USA fra 1930'erne. Tv-reklamen kom til efter 2. Verdenskrig og blev allerede i 1960'erne det væsentligste reklamemedie i USA. Egentlig adgang til tv- og radioreklame i Danmark kom først i 1988. I 1990'ernes sidste halvdel vandt anvendelse af internettet indpas.
Også reklamens anvendelsesområder har udviklet sig. Fra primært at være knyttet til vareafsætningen er reklame i 1900-t. i stigende grad blevet anvendt til politiske, ideologiske og almene holdningsdannende formål. Reklame findes rettet mod industrielle aftagere såvel som mod de endelige forbrugere og omfatter tillige rubrik- og tekstsideannoncering (se også annonce).
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.