Den første formaliserede pædagoguddannelse i Danmark blev oprettet i 1885 af Hedevig Bagger og Sophus Bagger (1848-1943) som et etårigt kursus for børnehavelærerinder, det senere Frøbelseminarium på Frederiksberg. Før den tid havde danske unge piger måttet uddanne sig i Tyskland til "Kindergärtnerin".
Efterhånden kom flere seminarier til overalt i landet, først Fröbelhøjskolen i 1906, grundlagt af Anna Wulff. Inspireret af den italienske pædagog Maria Montessori stiftede Sofie Rifbjerg sammen med Sigurd Næsgaard i 1928 det såkaldte Montessorikursus for Småbørnslærerinder, der senere blev til Seminarium for Småbørnspædagoger, som Rifbjerg var forstander for indtil 1947. Seminariet blev dermed det tredje børnehaveseminarium i Danmark efter Hedevig Baggers Frøbelseminariet og Fröbel-Højskolen. Blandt pionererne inden for pædagoguddannelsen var også Jens Sigsgaard, der bl.a. var rektor for Frøbelseminariet 1941-1974.
Fra 1918 var uddannelsen 2-årig, fra 1970 3-årig og fra 1992 af 3,5 års varighed. De internationale pædagogiske strømninger, som også har sat sig spor i dansk pædagoguddannelse, viser sig bl.a. ved, at to pædagogseminarier fik navn efter Friedrich Fröbel: Frøbelseminariet på Frederiksberg, der i dag er en del af Københavns professionshøjskole, og Frøbel-Højskolen i Roskilde, der i dag er en del af Professionshøjskolen Absalon.
I dag er pædagoguddannelsen teoretisk og praktisk mere inspireret af norsk anerkendelsesteori og relationspædagogik, først og fremmest repræsenteret af Berit Bae og Anne-Lise Løvlie-Schibbye.
Da pædagoguddannelsen først fik egen lov i 1970, var der stor frihed til på de enkelte seminarier at udvikle fagligt og indholdsmæssigt særpræg, især mht. samfundssyn og religion. Frem til 1993 var der således tre forskellige pædagoguddannelser, med hver deres seminarier: børnehaveseminarier, socialpædagogiske seminarier, og fritidspædagogseminarier. Pædagoguddannelsen blev samlet til én uddannelse i 1993, og er siden, gennem en række reformer i 2001, 2010 og 2014, blevet mere ensartet, og både det faglige indhold og uddannelsens enkelte moduler er nu fastlagt i Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog, der senest er revideret i 2017.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.