Entreprenørskabsundervisning, kan forstås som et overbegreb for entreprenørskab relateret til undervisning, didaktik, læreprocesser og faglig udvikling samt udvikling af entreprenørielle kompetencer.

Faktaboks

Også kendt som

Undervisning i entreprenørskab, entrepreneurship education

Entreprenørskab som undervisning i muligheder

Et entreprenørielt fokus på muligheder i relation til undervisning er ikke en ny idé, hverken i forskningen eller i praksis. Siden Shane og Venkataramam (2000) fremførte individ-muligheds-nexus, har forskningen i entreprenørskab fokuseret på identifikation og udvikling af muligheder.

Dette fokus på muligheder har følgelig også bredt sig til undervisning, hvor programmer, curricula og undervisningsdesign tilrettelægges med aktiviteter, der har muligheder i fokus – enten som hovedformål (skabelse af muligheder = fokus på nye virksomhedsidéer) eller som processuelt formål (skabelse af mulighedsorienterede studerende = fokus på kompetencer og mindset). Dette har ført til, at entreprenørskabsundervisning i stadig større grad fokuserer på læreprocesser, der sigter mod mulighedsskabelse med det formål at skabe muligheder for den enkelte studerende, eller sigter på muligheden for at udvikle forretningsidéer – samlet set en læring med sigte på mulighedernes didaktik.

Historik

Det første entreprenørskabsfag blev etableret i 1947. Inden for videregående uddannelse er entreprenørskab historisk blevet udbredt fra handelshøjskolerne, hvor fokus ofte har været på forretning, økonomi og etablering af nye virksomheder. Siden da har entreprenørskab vundet større indpas i de traditionelle universiteter for senere også at blive implementeret i andre uddannelsesformer såsom professionshøjskolerne.

Teoriudvikling

Teoriudviklingen omkring entreprenørskabsundervisningen har samtidig udviklet sig fra det økonomiske perspektiv med fokus på forretningsskabelse frem mod mere humanistiske tilgange, hvor udvikling af kompetencer og mindset er kommet i fokus. Sidstnævnte har siden 2010'erne givet en stor interesse i at fremme pædagogiske og didaktiske modeller, der har kunnet anvendes til udbredelse af entreprenørskab i en række forskellige uddannelsesformer.

Udviklingen fra at være et specifikt fag frem mod at indgå i alle fag har medført skift i formålet med entreprenørskabsundervisningen i spændet fra:

  • forretningsskabelse
  • self-efficacy
  • entreprenørskab som proces
  • entreprenørielt mindset
  • værdiskabelse

Disse forskellige aspekter kan ses som udtryk for vidt forskellige didaktiske formål med entreprenørskabsundervisning. Dette bliver yderligere understreget i reviews af litteraturen, som samstemmende fremhæver de mange forskellige og uens tilgange til feltet. I Danmark har især Fonden for Entreprenørskab blandt andet været aktive i at beskrive progressionsmodeller og bud på læringsmål, men samtidig har disse haft et værdipolitisk sigte og en forståelse af entreprenørskab som noget forretningsmæssigt.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig