Et entreprenørielt fokus på muligheder i relation til undervisning er ikke en ny idé, hverken i forskningen eller i praksis. Siden Shane og Venkataramam (2000) fremførte individ-muligheds-nexus, har forskningen i entreprenørskab fokuseret på identifikation og udvikling af muligheder.
Dette fokus på muligheder har følgelig også bredt sig til undervisning, hvor programmer, curricula og undervisningsdesign tilrettelægges med aktiviteter, der har muligheder i fokus – enten som hovedformål (skabelse af muligheder = fokus på nye virksomhedsidéer) eller som processuelt formål (skabelse af mulighedsorienterede studerende = fokus på kompetencer og mindset). Dette har ført til, at entreprenørskabsundervisning i stadig større grad fokuserer på læreprocesser, der sigter mod mulighedsskabelse med det formål at skabe muligheder for den enkelte studerende, eller sigter på muligheden for at udvikle forretningsidéer – samlet set en læring med sigte på mulighedernes didaktik.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.