Kernen i traditionel undervisning er at overføre kendt viden til elever og studerende. Underviseren er i centrum af denne proces i kraft af underviserens kendskab til den viden, der skal formidles. For at lære effektivt skal elever og studerende aktiveres og inddrages i processen, men det er underviseren der styrer den i kraft af sit forhåndskendskab til fagområdet. Elever og studerende sættes også til at løse opgaver og gennemføre øvelser, men også her er det læreren der styrer og evaluerer.
Denne traditionelle form for undervisning bruges også inden for entreprenørskabsundervisning, når elever og studerende skal indføres i faget. Men kernen i faget er ikke at overføre etableret viden via traditionel underviserstyret undervisning men at skabe og udvikle noget nyt – og med elever og studerende i førersædet. Herved ligner faget kreative fag mere end traditionelle fag.
Underviserens rolle er også anderledes, nemlig facilitator-rollen snarere end ekspert-rollen. Typisk undervises elever og studerende i grupper, hvor deltagerne sammen skaber nye ideer, overvejer muligheder, evaluerer, overvejer fremgangsmåder og tager indledende skridt til at realisere ideerne, fx ved at indhente data fra potentielle brugere der præsenteres for den nye ide eller løsning.
Underviseren starter normalt den kreative proces ved at præsentere elever og studerende for en udfordring eller et problem, som de skal prøve at løse ved at skabe noget nyt. Underviseren faciliterer processen, styrer tidsplanen og hjælper med viden, når deltagerne har brug for den, men det er grupperne, der driver den kreative proces fremad og tager beslutningerne. Underviseren kan med fordel gøre brug af forskellige teknikker, der kan fremme processen, fx lære elever og studerende om principperne i brainstorming og herefter bede dem prøve kræfter med dem i relation til valgte udfordringer.
Til tider ønsker elever og studerende at gå videre ved rent faktisk at skabe en ny organisation eller forretning, selv om dette ikke er det primære formål med undervisningen. Det primære formål er at lære de processer, der indgår i en entreprenøriel proces ved at prøve at gøre det i praksis. Det kan kaldes en simuleret opstartsproces. Det, de får med fra undervisningen, er indsigt i entreprenørielle processer, som mange oplever som spændende, fordi de prøver at skabe noget sammen med andre. Det kan styrke deres motivation for senere i livet at starte noget nyt op. Samtidig øger undervisningen deres chancer for at lykkes med en opstartsproces, fordi de i undervisningen har prøvet at være i processens forskellige faser.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.