Socialt entreprenørskab er en særlig form for entreprenørskab med socialt sigte i bred forstand.

Faktaboks

Etymologi

Ordet entreprenør kommer af fransk entrepreneur, af entreprendre ’foretage sig’, ’påtage sig’.

Fænomenet

Socialt entreprenørskab drejer sig om identifikation, evaluering og udnyttelse af muligheder for at forbedre sociale, kulturelle og miljømæssige vilkår, såvel lokalt som globalt. Ofte står frivillige organisationer (også kaldet NGO’ere) bag aktiviteterne, men der kan også være tale om private virksomheder med et blandet socialt og kommercielt sigte.

Finansieringen kan komme fra mange kilder, såsom indsamlinger, donationer, medlemskontingenter, salg af ydelser og offentlige tilskud.

To definitioner

Der er betydelig uenighed om definitionen på socialt entreprenørskab, men stor enighed om, at fænomenet kan forstås i en bred og snæver betydning.

Den brede definition omfatter alle socialt orienterede, organisatoriske initiativer, der hverken er kommercielle eller offentlige. Det omfatter en bred vifte af initiativer og organisationer, lige fra lokale foreninger til fremme af sociale og kulturelle aktiviteter til internationale organisationer som Læger uden Grænser og Greenpeace.

Den snævre definition omfatter alene initiativer og organisationer, som prioriterer sociale, kulturelle og miljømæssige mål over kommercielle, samtidig med at de producerer varer og serviceydelser til det private marked.

Eksempler: Grameen Bank og Specialisterne

Et berømt eksempel på sidstnævnte er Grameen Bank i Bangladesh, hvis stifter Muhammad Yunus modtog Nobels fredspris i 2006. Grameen Bank formidler mikrolån til fattige mennesker kombineret med serviceydelser som træning og rådgivning af ressourcesvage mennesker. På den måde opererer denne bank – og tilsvarende initiativer i mange andre lande – med en dobbelt bundlinje, idet den både har et socialt og kommercielt mål.

Et dansk eksempel er Specialisterne, der formidler job og konsulentopgaver til mennesker, som lider af ADHD, OCD, ordblindhed og lignende og derfor har vanskeligt ved at få job på normale vilkår, men som på snævre felter har meget stærke kompetencer som private og offentlige arbejdsgivere kan være interesserede i at betale for. Via Specialisterne Foundation er dette tiltag blevet udbredt internationalt.

Hybrid-organisationer

Både Grameen Bank og Specialisterne kan kaldes hybrid-organisationer, idet de skal holde en vanskelig balance mellem idealistiske, sociale mål på den ene side og kommercielle mål på den anden. Over tid er der en risiko for målforskydning. Specielt er der risiko for, at det kommercielle marked og konkurrencen presser organisationen til at prioritere kommercielle mål og overlevelse højst.

Socialt entreprenørskabs udbredelse

Den brede og snævre definition betyder meget i opgørelser af socialt entreprenørskabs udbredelse. En international undersøgelse i 58 lande fandt i 2016 frem til, at 3,2 % af den voksne befolkning i disse lande var involveret i socialt entreprenørskab ifølge den brede definition mod blot 1,1% ifølge den snævre definition.

Læs mere i Den Store Danske

Litteratur

  • Bosma, N., Schøtt, T., Terjesen, S. & Kew, P. (2016): Social entrepreneurship. Global Entrepreneurship Monitor 2016, s. 1-40.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig