Entreprenørskab kaldes også iværksætteri og foretagsomhed. Begrebet henviser til skabende økonomisk og organisatorisk aktivitet i samfundet.

Faktaboks

Etymologi

Ordet entreprenør kommer af fransk entrepreneur, af entreprendre ’foretage sig’, ’påtage sig’. Det danske ord ’entreprenørskab’ svarer til ’entrepreneurship’ på engelsk.

Entreprenørskab og iværksætteri

Traditionelt er entreprenørskab blevet forstået som iværksætteri, altså skabelse af nye virksomheder. I dag bruges begrebet typisk i en bredere betydning, hvor entreprenørskab drejer sig om at opdage/skabe, evaluere og organisere nye muligheder. Det kan være nye forretningsmuligheder men det kan også dreje sig om kunstneriske, miljømæssige og sociale muligheder. Forretningsmuligheder forfølges som oftest via skabelse af en virksomhed, som er underlagt en forrentningslogik, også kaldet profitmaksimering. Kunstneriske, miljømæssige og sociale muligheder forfølges som regel via en frivillig organisation, hvor forrentningslogikken er underordnet kunstneriske og sociale ambitioner. For eksempel musikeres skabelse af jazz og rock traditionerne i 1900-tallet og socialt engagerede menneskers skabelse af hjælpeorganisationer og fritidsforeninger.

De underliggende logikker indebærer dog ikke, at sociale entreprenører alene drives af altruisme og ønsket om at hjælpe andre; og at økonomiske entreprenører alene drives af egennytte og drømmen om at tjene mange penge. Det centrale for begge typer er snarere ønsket om at skabe noget nyt.

De tre trin i den entreprenørielle proces

Der kan skelnes mellem tre trin i den entreprenørielle process:

  • Første trin er identifikationen af en ny mulighed. Det kan være opdagelse af en konkret mulighed, der umiddelbart kan forfølges; eller en mere diffus mulighed, der først skal skabes og udvikles, typisk i interaktion med andre. Førstnævnte har som regel kun et begrænset potentiale mens sidstnævnte kan have potentiale til global udbredelse, ofte baseret på nyudviklet teknologi.
  • Næste trin er evaluering af muligheden. Entreprenøren må, ofte med hjælp af eksterne parter, på forhånd prøve at vurdere, om der faktisk er tale om en lovende mulighed eller snarere en blindgyde. Måske har andre virksomheder, organisationer eller entreprenører allerede skabt lignende produkter og løsninger. I så fald må entreprenøren i gang med at omtænke sin idé – eller eventuelt opgive den.
  • Tredje trin er udnyttelsen af muligheden. Den sker typisk med dannelsen af en ny formel organisation, som juridisk er anerkendt af samfundet, eller i det mindste med en organisatorisk bestræbelse. Organisationen gør det muligt for entreprenøren at forfølge og udnytte muligheden.

Disse tre trin danner grundstammen i en udbredt definition af entreprenørskab, nemlig som ”opdagelse, evaluering og udnyttelse af muligheder for at introducere nye produkter og services, organiseringsmåder, markeder, processer og råmaterialer” (Shane, 2003, s. 4).

De fire traditioner

Der kan skelnes mellem fire traditioner inden for entreprenørskab:

Den økonomiske tradition

Pionerer her er Cantillon (1700-tallet), Say (1800-tallet), Knight (1900-tallet), Schumpeter (1900-tallet) og Kirzner (1900-tallet). Cantillon (1684-1734) forstod entreprenøren som en aktør, der udlignede uoverensstemmelser om udbud og efterspørgsel; Say (1767-1832) forstod entreprenøren som organisatoren i økonomien; Knight (1885-1972) så entreprenøren som en person der bærer usikkerheden i økonomien, også ekstrem usikkerhed der ikke kan beregnes på forhånd; Schumpeter (1883-1950) så entreprenøren som en radikal innovator der ved at kombinere noget eksisterende skaber helt nye muligheder og organisationer – hvilket kan lede til forstyrrelse af ligevægten i økonomien og kreativ destruktion i form af skabelse af nye erhvervsområder samtidig med at eksisterende erhvervsområder destrueres; Kirzner (1930-) ser entreprenørens primære rolle som genskaber af ligevægt på markeder præget af uligevægt, drevet af entreprenørens særlige opmærksomhed (på engelsk: alertness) på uligevægte, for eksempel prisforskelle på forskellige markeder for samme produkt.

Den social-psykologiske tradition

Denne tradition, der dominerede i 1960’erne og 1970’erne, søger at identificere særlige karaktertræk ved entreprenører i forhold til det normale. Nøglen til at forstå forskellene mellem succesrige og mindre succesrige samfund mener denne tradition er knyttet til social-psykologiske forhold. I tidens løb er traditionen fremkommet med mange bud på de vigtige psykologiske træk for entreprenører, såsom præstationsbehov, energisk forfølgelse af mål, selvsikkerhed og ønsket om at være sin egen chef. Efterhånden kom der så mange bud på særlige træk, at kritikere af traditionen karakteriserede entreprenøren som en ’everyman’.

Dannelsestraditionen

Her lægges vægten er på selve skabelsen af nye virksomheder og organisationer og den adfærd der knytter sig hertil frem for entreprenøren. ”Who is the entrepreneur? Is the wrong question”, argumenterede William B. Gartner i en vigtig artikel fra 1988. Dannelsestraditionen har fokus på adfærd som forklaring på, at det lykkes nogle entreprenører at skabe en ny organisation mens andre mislykkes, altså de mange forskellige aktiviteter en entreprenør skal udføre og mestre for at lykkes med sit projekt.

Mulighedstraditionen

Fokus er her på nye muligheder for at frembringe produkter, produktionsmetoder, markeder og reorganiseringer. Entreprenørskab kan dermed forstås som identifikation, evaluering og udnyttelse af muligheder for at introducere nye produkter og services, organiseringsmåder, markeder, processer og råmaterialer. Denne tradition rejser spørgsmålet, hvad en mulighed er. Nogle gange er en mulighed ganske konkret og let at identificere, andre gange er den tåget og kompleks og umulig at fange med en traditionel tankegang med afsæt i kendte mål. I disse tilfælde må entreprenøren lede efter målet med afsæt i de mangesidede ressourcer, han eller hun kan mobilisere. Det kan sammenlignes med at stå foran et åbent køleskab og forestille sig, hvilke måltider der kan laves med de råvarer og ingredienser, det indeholder. Denne proces er radikalt anderledes end den kausale, hvor måltidet (målet) er kendt og opgaven består i at skaffe råvarer og ingredienser og så ellers følge en opskrift.

Læs mere i Den Store Danske

Litteratur

  • Shane, S. (2003): A general theory of entrepreneurship: the individual-opportunity nexus. Sheltenham, Edward Elgar.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig