En klassisk tilgang til entreprenørskabsdidaktik er skelnen mellem ’about, for, through’, hvilket henviser til forskellige didaktiske tilgange, som kan lede til forskellige undervisningsformer.
About: |
For: |
Through: |
Undervisning om entreprenørskab.
- Hvad er entreprenørskab?
- Hvilke teorier og forståelser eksisterer i bøger og artikler?
En klassisk teoretisk tilgang til entreprenørskab uden praktisk erfaringsdannelse. |
Undervisning til entreprenørskab.
- Hvordan bliver man entreprenør/iværksætter/entreprenant?
- Hvad skal man vide for at blive iværksætter?
En teoretisk-praktisk tilgang med viden om virksomhedsstart, bogføring, regnskab, ressourcer, markedsføring mv. |
Undervisning gennem entreprenørskab.
- Hvordan arbejder man med entreprenørskab?
- Hvilke arbejdsformer og processer kan man lære entreprenørskab igennem?
En praktisk tilgang med en eksperimentiel læringsform, hvor man lærer entreprenørskab gennem praktisk afprøvning. |
Især undervisning gennem entreprenørskab har vundet indpas i det danske uddannelsessystem. Her har især Fonden for Entreprenørskab lagt op til undervisningsforløb for alle uddannelsesniveauer med fokus på de processer, der er erfaring for lægger op til entreprenørskab. Fondens definition af entreprenørskab er bred og typisk beskrevet som: Entreprenørskab er, når der bliver handlet på muligheder og gode idéer, og disse bliver omsat til værdi for andre. Den værdi, der skabes, kan være af økonomisk, kulturel eller social art.
Dermed bliver formålet med entreprenørskab bredt, fordi det støtter op om udvikling og udbredelse af entreprenørskab i undervisning og uddannelser. Formålet med at undervise børn og unge i entreprenørskab er, at de forlader uddannelsessystemet med evner og kompetencer til at tænke nyt, se muligheder og omsætte idéer til værdi.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.