Det entreprenørielle universitet er et begreb, der opstod i 1983, hvor forskeren Henry Etzkowitz (født 1940) fremførte, at universiteter i fremtiden måtte koncentrere sig om mere end blot undervisning og forskning, nemlig hvad han kaldte 'den tredje mission' i form af samarbejde og værdiskabelse med industrien.

Begrebets oprindelse

Traditionelle universiteter er institutioner dannet omkring to hovedinteresser, nemlig forskning og undervisning. I de seneste årtier er der dog opstået et tredje strategisk fokus, ofte beskrevet som universiteternes tredje mission, der beskriver det at fremme den entreprenante side, universiteter gennem flere patenter, nystartede virksomheder og samarbejde med industrien. Teorien opstod i 1983, da forskeren Henry Etzkowitz beskrev dette som en ny form for universitet, nemlig det entreprenørielle universitet.

Forskere og politikere hæftede sig hurtigt ved denne bevægelse væk fra, at universitetet skulle være, hvad man kaldte et 'elfenbenstårn' for forskning og undervisning henimod at blive en kollaborativ og innovativ institution i et aktivt samspil med det regionale miljø.

OECD, World Economic Forum, EU og andre politiske institutioner har da også siden begrebets indførelse erklæret stor interesse for konceptet, idet de ser dem som en løftestang for samfundets økonomiske udvikling.

Begrebets udvikling

Trods lille teoretisk udvikling på begrebet, så kan der identificeres fem bølger af viden i litteraturen om det entreprenørielle universitet. De fem bølger illustrerer specifikke interesser og en tidsmæssig udvikling af begrebet.

Den første bølge etablerede konceptet om det entreprenante universitet som en dagsorden inden for ledelsesteori, primært drevet af Henry Etzkowitz og Burton R. Clark. Denne fik også navnet 'The Tripple Helix".

Den anden bølge centrerede sig om en oversigt og syntese af litteraturen frem til 2006. Målet var at udvide definitionerne og forbinde dem med andre relaterede litteraturstrømme, for eksempel samarbejde mellem universiteter og industri, teknologidrevet innovation og inkubatormiljøer for iværksættere.

Den tredje bølge er et uddannelsesperspektiv ved at fokusere på undervisnings- og læringssiden af konceptet, fx gennem entreprenørskabsundervisning.

Den fjerde bølge fokuserede primært på organisationsudvikling og strategier for overgangen til den entreprenante universitetsmodel. Forfattere understregede vigtigheden af teknologioverførselskontorer, inkubatorhubs og andre institutionelle strukturer for at understøtte denne udvikling hen imod et iværksætteruniversitet.

Den femte bølge repræsenterer den aktuelle diskussion om en rolleændring for iværksætteruniversiteter, der blandt andet argumenterer for, at et iværksætteruniversitet skal indlejre et socialt fokus ud over de rent økonomiske måder.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig