Karakteristisk for absolutismen var administrationen og den voksende, verdslige embedsmandsstand. Adelen måtte opgive rollen som selvstændige krigere, og adelens sønner udfyldte posterne som administratorer og befalingshavende over ikke egne, men fyrstens mænd.
Den nye beskatning skete på et ændret lovgrundlag. Tidligere var lovgivning i princippet et forsøg på at genfinde de gamle love, som blev betragtet som uforanderlige (den statiske lovopfattelse). I 1500-t. blev opgaven at skabe nye love i overensstemmelse med almenhedens behov (den dynamiske lovopfattelse), og opgaven tilfaldt fyrsten. Han blev på den måde sat over loven.
Denne lovopfattelse gav to resultater i 1600-t. Dels blev det almindeligt og accepteret, at regenten undlod at indkalde parlamentet, således som det skete i Frankrig fra 1614 til 1789. Parlamentet blev altså ikke afskaffet, men afskåret fra indflydelse. Dels kunne absolutismen fastlægges forfatningsmæssigt; mest vidtgående skete det i Danmark i Kongeloven af 1665, hvori kongen blev beskrevet som "det ypperste og højeste Hoved her paa Jorden over alle menneskelige Love".
De absolutistiske herskere følte ansvaret tungt, og flere blev myreflittige administratorer, der personligt søgte at holde sig orienteret om alle statens affærer ned til mindste detalje. Solkongens udtryk "Staten, det er mig" var ikke alene begrundelse for et liv i luksus, men også for stadigt administrativt arbejde. Andre herskere valgte i større udstrækning at forlade sig på embedsmændene, som med det centraliserede, udbyggede administrationsapparat uden anden kontrolinstans end herskeren selv kunne opnå betragtelig indflydelse.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.