Der sondres traditionelt mellem etkammersystemer og tokammersystemer og inden for sidstnævnte mellem overhus (førstekammer, fx Landstinget i Danmark) og underhus (andetkammer, fx Folketinget i Danmark). Historisk set har førstekamre oftest tjent til at beskytte etablerede interesser. De fleste af verdens parlamenter har i dag kun ét kammer, og antallet af tokammersystemer har været faldende siden 2. Verdenskrig. En del lande, fx New Zealand, Danmark og Sverige, har afskaffet førstekammeret, det mindst "folkelige" kammer, men i mange forbundsstater spiller førstekammeret fortsat en væsentlig rolle som delstaternes repræsentationsforum. Det amerikanske senat er det klareste eksempel herpå, idet det fuldt ud er ligestillet med Repræsentanternes Hus, men også førstekamrene i Australien, Schweiz og Tyskland står stærkt i forhold til andetkamrene. Hvor tokammersystemer endnu findes i enhedsstater, er hovedreglen den, at andetkammeret har størst indflydelse i beslutninger om love og budgetter. Bortset fra det britiske overhus med 763 medlemmer (2012), hvoraf de færreste er aktive, har førstekamre normalt færre medlemmer end andetkamre. Antallet af parlamentsmedlemmer varierer fra 12 på Stillehavsøen Tuvalu til 2974 i Kinas Nationale Folkekongres. I det store og hele gælder i øvrigt, at der er en sammenhæng mellem befolkningens og parlamentets størrelse.
Parlamentsudvalg er et andet væsentligt aspekt af parlamentsorganisationen. Udvalg muliggør, at mange sager kan behandles samtidigt via en arbejdsdeling mellem parlamentets medlemmer. Arbejdsdelingen giver endvidere mulighed for, at udvalgenes medlemmer kan specialisere sig i bestemte emneområder. Alle parlamenter benytter derfor udvalg i en eller anden form. Tidligere var ad hoc-udvalg almindelige, dvs. udvalg, som nedsættes til behandling af bestemte lovforslag og derefter opløses; i dag er stående udvalg dominerende. Stående udvalg kan være uspecialiserede som i det britiske underhus eller specialiserede som i de fleste andre lande. Specialiserede stående udvalg har i almindelighed arbejdsområder, der svarer til ressortfordelingen mellem regeringens ministerier, og kan behandle lovforslag såvel som føre kontrol med ministeren på det pågældende område. Et parlament kan ikke have væsentlig indflydelse uden specialiserede stående udvalg med en begrænset medlemskreds og betydelige beføjelser. Den amerikanske kongres kan også her nævnes som et godt eksempel på et parlament med stærke udvalg, hvorimod fx Storbritannien og Frankrig ikke opfylder de nævnte betingelser. Det britiske underhus har dog indført specialiserede stående udvalg til kontrol af ministerierne. Udvalgssystemets betydning kan imidlertid ikke vurderes uden hensyntagen til det parlamentariske partisystems virkemåde. Meget tyder på, at udvalgene sjældent er autonome enheder i systemer med disciplinerede partier, men snarere arenaer for udvalgsmedlemmer, der agerer som partirepræsentanter. Specialiserede stående udvalg giver imidlertid alt andet lige de bedste muligheder for parlamentsindflydelse i forhold til regeringen, især hvis den ikke har eget flertal i parlamentet.
Parlamentets forretningsorden fastlægger rammerne for parlamentets arbejde. I demokratiske systemer kan parlamentet normalt selv fastlægge denne forretningsorden under hensyntagen til den gældende forfatning. Derigennem har parlamentet et indre selvstyre, som regeringen ikke uden videre kan ændre på. Forretningsordenen fastsætter regler for fremsættelse af, behandling af og afstemning om forslag til love og andre beslutninger, regler for udvalg og disses opgaver, den interne ledelse af parlamentet (formand, præsidium m.m.) og et stort antal procedureregler i øvrigt. Den konkrete udformning af sådanne regler er af stor betydning for de påvirkningsmuligheder, der findes for parlamentets medlemmer, herunder ikke mindst oppositionspolitikere. Tilsvarende er det af stor vigtighed, om medlemmer og partigrupper i arbejdet råder over resurser og faciliteter i form af penge, personale og tekniske hjælpemidler, der er uafhængige af regeringen. På dette punkt er den amerikanske kongres også førende, men i andre demokratiske lande, inklusive Danmark, er udviklingen i 1900-t.s sidste årtier også gået i retning af en styrkelse af parlamenterne i denne henseende, bl.a. fordi det moderne samfunds kompleksitet og internationaliseringen stiller større krav til parlamentarikere. Af betydning for den rolle, parlamentet kan spille i det politiske system, er også forhold uden for parlamentet, især partiernes grad af kontrol over medlemmerne, fx i forbindelse med afstemninger og udvalgsmedlemmernes handlinger, og regeringens basis i parlamentet. Ved en lav grad af partidisciplin og under mindretalsregeringer styrkes parlamentets position i forhold til regeringen, mens disciplin og flertal for en regering svækker parlamentet. Vigtige er også andre aktører som medier, interesseorganisationer, bureaukrater og internationale organisationer.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.