Sacré-Cæur - kuplerne
Sacré-Cæurs kupler. Arkitekten Paul Abadie hentede inspiration til opførelsen af den parisiske kirke Sacré-Cæur gennem byzantinsk inspirerede romanske kuppelkirker.
Af .
Licens: CC BY SA 3.0

Sacré-Cœur er en pompøs historicistisk valfartskirke beliggende på Montmartre i Paris. Bygningen blev opført på den 130 meter høje Butte de Montmartre. Sacré-Cæur blev påbegyndt i 1875 efter planer af den franske arkitekt Paul Abadie og blev taget i brug i 1891, men først fuldført kort før 1. Verdenskrig for endelig at blive indviet i 1919. Samme år udnævnte pave Benedikt 15. Sacré-Cæur til "basilica minor". Denne ærestitel uddeles sjældent og er forbeholdt historisk vigtige katolske kirker rundt om i verden. I Paris bærer fem kirker titlen. Ved siden af den gotiske domkirke Notre-Dame de Paris og Eiffeltårnet er Sacré-Cæur byens mest kendte og besøgte vartegn.

Faktaboks

Etymologi
Sacré-Cœur er fransk og betyder 'hellige hjerte'.
Montmartre med Sacré-Cæur
Montmartre med Sacré-Cæur øverst på Butte de Montmartre. Foto fra 2009.

Baggrund for Sacré-Cæurs opførelse

Forud for Sacré-Cæurs opførelse gik år med krig og opstande, som blev nedkæmpet af den franske regering og hær. Under Pariserkommunens kampe for en social republik, blev der i foråret 1871 sat ild til mange bygninger, fx rådhuset og Tuilerierne. I forbindelse med det efterfølgende genopbygningsarbejde sat i gang under Den Tredje Republik, blev det besluttet at Sacré-Cœur skulle opføres som en forsoningskirke. Efterfølgende vandt restaureringsarkitekten Paul Abadie i 1873 den arkitektkonkurrence, der var blevet udskrevet i forbindelse med planerne om opførelsen af kirken, der skulle bygges på Montmartre.

Montmartre – Martyrernes bjerg – et symbolladet sted

La Pietà de Saint-Germain-des-Prés

Montmartre omkring år 1500 med benediktinerklosteret, der var grundlagt i 1133 på Butte de Montmartre. I forgrunden ses det middelalderlige Louvre. Detalje fra andagtsbilledet La Pietà de Saint-Germain-des-Prés, udført omkring 1500, olie på træ.

Af /Louvre, Paris.

Bortset fra Montmartres geografiske fortrin knyttede en placering af Sacré-Cæur på Butte de Montmartre an til stedets historie. Tanken var, at kirken skulle kobles til fortidens aura og hellighed og kalde franskmændene tilbage til kirken. Det vil sige en løsning med relationer til det parisiske dna. Ifølge traditionen var Montmartre det sted, hvor Paris' skytshelgen og første biskop Saint Denis og andre kristne martyrer ifølge legenden blev halshugget af romerne omkring år 250. Efterfølgende blev Saint Denis' grav ti kilometer nord for Montmartre arnestedet for benediktinerklosteret Saint-Denis, der blev stiftet i 600-tallet over hans formodede hvilested, og klosterets legendariske kirke blev senere det traditionelle begravelsessted for Frankrigs konger.

Gennem middelalderen var selve Montmartre stadig pilgrimssted for martyren Saint Denis og i 1133 stiftedes her et benediktinsk nonnekloster L’Abbaye Notre-Dame de Montmartre samt et kapel indviet til Saint Denis, Sanctum Martyrium, omkring hvilke et landbysamfund senere voksede op.

Sacré-Cæurs arkitektoniske aner

Fotografi af katedralen Saint Front i Perigueux omkring 1900

Katedralen Saint Front i Perigeaux blev restaureret under arkitekten Paul Abadies ledelse fra 1852. Han benyttede senere Saint Fronts byzantinske stiltræk som inspiration ved opførelsen af Sacré-Cæur i Paris.

Af .

Sacré-Cæurs arkitekt Paul Abadie havde arbejdet som restaureringsarkitekt på kirker i regionen Nouvelle-Aquitaine i det sydvestlige Frankrig. Et område, hvor der i middelalderen havde været anvendt stiltræk fra byzantinsk arkitektur, der blev formidlet til Vesten op gennem 1000- og 1100-tallet.

Paul Abadie hentede derfor helt forståeligt inspiration til sin kommende parisiske kirke Sacré-Cæur gennem restaureringen af de byzantinsk inspirerede romanske kuppelkirker. Det drejede sig specifikt om katedralen Saint-Front i Périgueux, der var opført fra 900-1100-tallet og Saint-Pierre i Angoulême, der var opført fra 1100-tallet. Begge kirker bygget som kuppeldækkede kirker over en centralplan. Middelalderens byzantinsk inspirerede romanske kirkebygninger havde rødder tilbage til kuppelkirkerne Hagia Sophia og Apostelkirken i Konstantinopel (Istanbul), begge opført i 500-tallet.

Sacré-Cæur_Nordfacade og kor
Sacré-Cæurs nordfacade og kor.

Sacré-Cæurs arkitektur og udsmykning

Den kridhvide bygning

Sacré-Cœur er ikke mindst kendt for sin snehvide farve. Bygningen har efter sigende aldrig været rengjort udvendigt siden den stod færdig i 1914. Det skyldes, at kirken er opført af kalksten fra Château Landon, generisk kendt som Pierre de Souppes, en sten, der udvindes fra området Souppes-sur-Loing syd for Paris. Det særlige træk ved stenen er, at under påvirkning af regn og sollys finder en kemisk reaktion sted på dens overflade, hvilket frigiver calcit. Dette aflejres som et snehvidt lag på overfladen og fornyes konstant. Sorte misfarvninger opstår kun de steder, der er beskyttet mod vind og vejr.

Kirkens struktur

Plan over Sacré-Cæur

Plan over Sacré-Cæur med kampanilen mod nord og de fire mindre kupler omkring den centrale kuppel.

Sacré-Cæur er 85 meter lang og 35 meter bred. I modsætning til den sædvanlige østlige orientering i kirkearkitektur, vender kirken mod nord. Udgangspunktet er en såkaldt korskuppelkirke, baseret på den byzantinske model, hvor kernen i den kvadratiske grundplan består af langskib og tværskib, der danner et ligearmet græsk kors. Over korsskæringen hviler en kuppel på en tambur, dvs. en cylindrisk bygningsdel, der bærer kuplen. Centralkuplen er omgivet af fire mindre kupler, placeret i en symmetrisk form. Mod nord afsluttes planen med kampanilen, klokketårnet, der måler 80 meter i højden.

Efter arkitekten Paul Abadies død i 1884 blev ledelsen af byggeriet overdraget til andre arkitekter, blandt andre Henri-Pierre Rauline (1846-1915) og Lucien Magne (1849-1916). Dette medførte flere betydelige ændringer af Abadies oprindelige planlægning, blandt andet blev centralkuplen væsentligt højere end planlagt, og vinduerne på sydfacaden blev forsynet med nyklassicistiske strukturer.

Kirkens udsmykning

Kirkens facade mod syd, der rejser sig over en vældig trappekonstruktion, er udformet som en tredelt triumfbue, forsynet med store døre i bronze, der er udsmykket med figurer, der viser forskellige scener fra Kristi liv.

Triumfbuerne er flankeret på begge sider af to fem meter høje rytterskulpturer i bronze, udført i 1927 af billedhuggeren Hippolyte Lefèbvre (1863-1935). De to ryttermonumenter forestiller Frankrigs skytshelgener Saint Louis til venstre og Jeanne d’Arc til højre. Højt herover i en niche i tympanonfeltet befinde der sig endnu en fem meter høj skulptur, der fremstiller den velsignende Kristus med det hellige hjerte med tornekronen, udført i 1927 af billedhuggeren Pierre Seguin (1872-1958).

Sacré-Cæur -Saint Louis

Ryttermonumentet af Saint Louis (Ludvig 9. den Hellige) blev udført i 1927 af billedhuggeren Hippolyte Lefèbvre.

Majestas Domini–mosaikken

Blandt kirkens øvrige iøjnefaldende udsmykninger kan nævnes mosaikken fra 1922 i kirkens apsis, udført efter udkast af maleren Luc-Olivier Merson (1846-1920). Det er en af verdens mest omfangsrige mosaikker med en rækkevidde på 475 m². Den fremstiller Majestas Domini, Kristus som verdenshersker med det hellige og blødende hjerte omgivet af tornekronen. Kampanilen på nordsiden af kirken huser den nitten ton tunge klokke "La Savoyarde" (en af verdens tungeste), støbt i 1895 i Annecy.

Sacré-Cæur-Majestas Domini i apsis

Maleren Luc-Olivier Mersons kolossale mosaik udført i 1922 viser Kristus som Verdenshersker. Typen kaldes i den ortodokse byzantinske kunst for Kosmokrator eller Pantokrator; i Vesteuropa Majestas Domini.

Jesu Hellige Hjerte

Sacré Cæur_Cor Jesu_Kristi hjerte
Den velsignende KristusSacré-Cæurs facade peger på Det Hellige Hjerte. Skulpturen er udført i 1927 af den franske billedhugger Pierre Seguin.

Begrebet Det Hellige Hjerte har referencer til Bibelen. I Johannes Evangeliet 19;34 står: "Men en af soldaterne stak ham i siden med et spyd, og straks flød der blod og vand ud." En beskrivelse fra korsfæstelsen, hvor Jesu hjerte blev gennemboret af en lanse, da han gav sit liv på korset for at frelse mennesket. Fremstillinger af det blødende hjerte symboliserer således Jesu kærlighed.

Jesu Hjerte andagten har rod i middelalderens mystik og forekom allerede i 1100-tallet. Billedlige fremstillinger af et hjerte afbildet på Jesu bryst forekom fra 1700-tallet. Jesu Hjerte-festen blev anerkendt i 1765 af pave Clemens 13. Senere i midten af 1800-tallet indstiftede pave Pius 9. en religiøs højtid for Det Hellige Hjerte, og teologisk blev kulten stadfæstet i Pius 12.s Encyklika (rundskrivelse) fra 1956. Mange hundrede kirker over hele verden er viet til Jesu Hellige Hjerte, og flere af dem, især i Frankrig er direkte knyttet til Sacré-Cæur-kirken i Paris.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig