Faktaboks

Martin Pietzsch

Carl Richard Martin Pietzsch

Født
16. januar 1866, Blazewitz ved Dresden, Tyskland
Død
2. februar 1961, Dresden, Tyskland
Martin Pietzsch i sit arbejdsværelse. Fotografi fra 1956.

Künstlerhaus, detalje. Bygningen blev opført fra 1897 til 1898. Foto fra 2015.

.

Martin Pietzsch var en tysk arkitekt. Hans bygninger præger Dresdens bybillede, særligt hans omkring 40 villaer, opført i bydelene Äussere Neustadt, Blasewitz og Loschwitz.

Martin Pietzsch var en alsidig arkitekt. Han arbejdede, som det var tidens skik, i historiske stilarter og udførte udover villaer forskelligartede arkitektoniske opgaver såsom udstillingspavilloner, forlystelsesetablissementer, monumenter og gravsteder.

Frem for alt er han kendt for opførelsen af en række biografer, der var banebrydende på det tidspunkt. Pietzschs mest interessante bygning er atelier- og beboelseshuset Künstlerhaus i Dresden-Loschwitz.

Martin Pietzschs signatur og dateringen "1907" ved indgangspartiet til den Grumbdt'sche Villa, 1907. Foto fra 2016.

Martin Pietzschs uddannelse og stilmæssige placering

Efter afsluttet tømrerlære i 1884 studerede Martin Pietzsch i 1885 ved Technikum i Buxtehude ved Hamburg, en uddannelse, han afsluttede som bygmester. I perioden fra 1888 til 1891 studerede han arkitektur ved Dresdner Kunstakademie hos arkitekten Constantin Lipsius (1832-1894). Fra 1892 til 1894 arbejdede han for et arkitektfirma i Budapest.

Herefter foretog Pietzsch i 1894 en tre måneders rejse til Italien, som førte ham til Venedig, Rom, Capri, Siena og Firenze. Denne rejse, som han stort set gennemførte til fods, gjorde et dybt indtryk på ham og satte sig mange spor i hans arbejde. Efter at være vendt tilbage til Dresden i 1895 grundlagde han eget arkitektfirma i bydelen Dresden-Blasewitz.

Reformstilen

I sine villa- og beboelsesejendomme i Dresden, opført før 1. Verdenskrig, tilstræbte og tilhørte Martin Pietzsch en stilistisk retning, der kaldes reformarkitektur eller reformstil. Denne retning omfattede en række arkitektoniske tendenser i begyndelsen af 1900-tallet, der overvandt historicismen og jugendstilen på vej mod modernitet.

Reformstilen var forankret i lokale og regionale byggetraditioner og benyttede traditionelle byggematerialer og byggemetoder og i nogle tilfælde traditionelle stilelementer. Stadsarkitekten Hans Erlwein, der virkede i Dresden i årene fra 1904 til 1914, arbejdede med samme bestræbelser indenfor samme retning.

Eksempler på Pietzschs villaer

Villa Ilgen opført i 1891.

Grumbdt'sche Villa fra 1907, indgangspartiet. Foto fra 2016.

.

Grumbdt'sche Villa blev opført i 1907. Billedet viser havesiden mod syd. Foto fra 2016.

.

Grumbdt'sche Villa fra 1907, havesiden, detalje. Billedet viser et vinduesparti med floral ornamentering i jugendstil. Foto fra 2016.

.

En af Martin Pietzschs vigtigste tidlige villaer var den elegante neoklassicistiske Villa Ilgen beliggende i Dresden-Blasewitz, der blev opført i 1891. Villaen er opført i én etage og har en en bred fritrappe, der fører ud i haven. Desuden fremviser den en græskinspireret porticus med korintisk søjleorden. Gavlfeltet er udsmykket med allegoriske figurer.

Den noget senere Grumbdt'sche Villa, beliggende i Äussere Neustadt blev bygget i 1907. Villaen er netop et eksempler på den tilstræbte reformstil. Selvom bygningen fremtræder i en dæmpet nybarok stil med flere detaljer i jugendstil, er dens særkende enkelthed og håndværksmæssig kvalitet. Villaen har en nærmest monolitisk bygningskrop og er udsmykket med floral ornamentering. Mens bygningens indgangsparti mod nord virker lukket, præsenterer de repræsentative rum mod vest og syd sig langt mere åbne.

Künstlerhaus

Martin Pietzschs mest kendte og vel også mest interessante bygning er Künstlerhaus, der blev opført i årene fra 1897 til 1898 på Pillnitzer Landstrasse mellem Dresden og Schloss Pillnitz som atelier– og beboelseshus for udøvende kunstnere, en sjældenhed i Sachsen og i Tyskland på dette tidspunkt.

Künstlerhaus' stilistiske karakter fremviser forskellige referencerammer. Bygningens borglignende karakter har mindelser om venezianske gotiske paladser ved blandingen af åbenhed og lukkethed samt de spidsbueformede vinduesindramning. Desuden er villaen et tidligt eksempel på jugendstil i Dresden ved sine svungne former og ornamenter i interiøret. Bygningen rummer 13 lejligheder og 17 atelierer.

Künstlerhaus i Dresden-Loschwitz opført fra 1897 til 1898. Foto fra 2015.

.

Tidens nye templer – biograferne

Den store sal i biografen Lichtspielhaus Union-Theater (U.T.). Biografen blev opført fra 1912 til 1913 og var beliggende centralt i Dresden-Altstadt. Den blev delvist ødelagt under 2. Verdenskrig ved bombeangrebet i februar 1945 og nedrevet i 1964.
Den store sal i biografen Lichtspielhaus Union-Theater (U.T.) På fotografiet fra 1913 fornemmes det rigt facetterede rum.

Fra begyndelsen af 1900-tallet var Martin Pietzsch beskæftiget med opførelsen af tidens nye templer, filmteatrene. Indenfor et tidsrum på 25 år byggede han ni biografer, heraf seks i Dresden. Blandt disse er Lichtspielhaus Union-Theater (U.T.) og Lichtspielhaus Capitol hovedværker indenfor biografarkitektur.

Blandt de vigtigste filmteatre eller biografer var Lichtspielhaus Union-Theater (U.T.), der blev bygget fra 1911 til 1913 med 1020 pladser (bygningen blev beskadiget under 2. Verdenskrig ved luftangrebet i februar 1945; den blev nedrevet i 1964), Lichtspielhaus Capitol blev opført i 1925 med 2250 pladser (bygningen udbrændte totalt i februar 1945), Kino Gloria-Palast blev opført i 1926 med 820 pladser (bygningen udbrændte totalt i februar 1945) samt Faunpalast med 600 pladser, der blev opført i 1929 (kun facaden er bevaret i dag; biografsalen blev nedrevet i 2003).

Lichtspielhaus Union-Theater (U.T.)

Lichtspielhaus Union-Theater (U.T.) blev regnet for en af de mest luksuriøse og elegante bygninger indenfor dette helt nye arkitektoniske område. Den var en de første biografer, der blev opført efter en hesteskoformet grundplan og udsmykket inde såvel som ude gennem et bevidst samspil mellem arkitektur og lyseffekter. Bygningen betragtes som en af de mest betydningsfulde værker indenfor tysk biografarkitektur i stumfilmperioden.

Lichtspielhaus Union-Theater (U.T.) by night. Indgang til U.T. fra Waissenhausstrasse. Fotografi fra 1913.

Lichtspielhaus Capitol

Lichtspielhaus Capitol blev opført i 1925 på Prager Strasse i Dresden-Altstadt. Biografen havde 2250 pladser. Billedet viser udsynet fra balkonen mod lærredet. Foto før 1943.

Lichtspielhaus Capitol blev ligeledes opført over et hesteskoformet grundrids. Biografen blev opført 12 år efter U.T. og var med sine 2250 pladser en af Tysklands største biografer. Interiørerne fremviste gennem samspillet mellem elegante puds- og stuk udsmykninger i ekspressionistisk stil med art déco-tendenser og forskelligfarvede belysningseffekter et usædvanligt effektfuldt udtryk.

Lichtspielhaus Union-Theater (U.T.). Bygningen blev beskadiget under 2. Verdenskrig ved luftangrebet på Dresden i februar 1945. Den henlå som ruin fra 1945 til 1964, hvorefter den trods forsøg på det modsatte blev revet ned. Fotografiet fra 1954 viser biografen i det ørkenlandskab, der var efterladt efter rydningen af de totalskadede områder i Dresden-Altstadt.

Filmtheater Schauburg

Filmtheater Schauburg by night. Foto fra 2005.
Filmtheater Schauburg. Den store sal før ombygningen. Fotografi fra 1990.
/Königsbrücker Strasse. Äussere Neustadt, Dresden.

Filmtheater Schauburg med sine 1000 pladser blev opført i en dæmpet art déco-stil i 1927. Bygningen, der er beliggende i bydelen Dresden-Äussere Neustadt, fungerer i dag stadig som biograf.

I DDR-tiden var Schauburg en søgt premierebiograf indtil opførelsen af Rundkino Dresden i Altstadt fra 1970 til 1972. Schauburg blev ombygget fra 1992 til 1994 efter den tyske genforening og igen fra 2017 til 2018 og rummer nu flere sale udover den store sal. Den enkle og kompakte bygningskrop med det flade valmtag er i dag malet engelsk-rød.

Filmtheater Schauburg, der blev opført fra 1927 til 1928, ligger på Königsbrücker Strasse i Dresden i bydelen Äussere Neustadt. Foto fra 2012.

.

Schiller-Körner-Denkmal i Loschwitz

Schiller-Körner-Denkmal fra 1913. Monumentet er udført i 1912 af billedhuggeren Oscar Rassau (1843-1912) efter udkast af Martin Pietzsch. Foto fra 2012.

.

Martin Pietzsch udførte også udkast til monumenter, hvor det mest kendte er Schiller-Körner-Denkmal fra 1913, udført af billedhuggeren Oscar Rassau (1843-1912).

Højrelieffet symboliserer venskabet mellem digteren Friedrich Schiller og hans mæcen, forfatteren og juristen Christian Gottfried Körner (1756-1831). Schiller boede i perioden fra 1787 til 1801 skiftevis på Körners ejendom i Loschwitzer Weinberge og hos Körner i dennes bolig i Dresden Neustadt.

Monumentet er placeret på muren ved hulvejen, der fører ned til Loschwitz lige overfor det såkaldte Schillerhäuschen, hvor Schiller ifølge traditionen opholdt sig og arbejdede på sit drama Don Carlos. Huset er i dag restaureret og viser dokumentation omkring Schillers ophold i Dresden.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig