Mindeinskription for Brødrene Lumieres biograf på Boulevard des Capucines i Paris
Mindeinskription for Brødrene Lumieres biograf på Boulevard des Capucines i Paris
Mindeinskription for Brødrene Lumieres biograf på Boulevard des Capucines i Paris
Licens: CC BY SA 3.0
IMAX / Omnimax 70mm projektoren i Tycho Brahe Planetarium i København
IMAX / Omnimax 70mm projektoren i Tycho Brahe Planetarium i København
IMAX / Omnimax 70mm projektoren i Tycho Brahe Planetarium i København
Licens: CC BY NC SA 3.0

Antal solgte biografbilletter i Danmark i perioden 1940-94. Salget kulminerede i begyndelsen af 1950'erne med ca. 58 mio. solgte billetter om året, hvilket svarede til over 10 biografbesøg pr. indbygger om året. På dette tidspunkt begyndte tv at slå igennem, og kurven har siden været faldende. Faldet er yderligere blevet forstærket ved videoens udbredelse i 1980'erne.

En biograf er et lokale til forevisning af film.

Faktaboks

Etymologi
Ordet biograf er en forkortelse af biografteater 'teater til levende (billed)beskrivelser', af bio- og -grafi.

Salon Indien i Paris' Grand Café regnes for verdens første biograf. Fra den 28. december 1895 viste de franske filmpionerer, brødrene Lumière, her film offentligt ved hjælp af deres kombinerede optage- og projektionsapparat, kinematografen.

Mange af de første film blev i øvrigt vist i butikslokaler, markedstelte, på hoteller, kroer o.l.

Danmarks første egentlige biograf var Kosmorama på Østergade i København, åbnet af Constantin Philipsen (1859-1925) den 17. september 1904. Kosmorama lukkede den 2. april 1923.

En forestilling bestod oftest af en række reportage- og rejsefilm samt korte, dramatiske handlingsfilm. Snart kom spillefilmene til at dominere programmet, og det satte for alvor gang i udbredelsen af biografer.

Få år inde i 1900-t. var der etableret biografteatre i både større og mindre byer i Danmark, Nordeuropa samt i USA, hvor de små biografer blev kendt som "nickelodéons" efter billetprisen på en nickel (am. for femcentmønten). Storbyernes "filmpaladser" voksede.

Danmarks første storbiograf var Palads Teatret med 1780 pladser, ligeledes åbnet af Constantin Philipsen i 1912 i Københavns gamle hovedbanegård. Udviklingen med store sale kulminerede i 1920'ernes USA, hvor det overdådigt prangende Roxy Theater i New York havde 6214 pladser. I sådanne filmkatedraler fandt filmpremierer sted under stor festivitas og mediebevågenhed.

Stumfilm med lydeffekter og musik

Drive-in-bio i Københavns Nordhavn 2. - 29. maj, 2020

Drive-in-bio i Københavns Nordhavn 2. - 29. maj, 2020

Drive-in-bio i Københavns Nordhavn 2. - 29. maj, 2020
Af .

Stumfilmtidens film blev vist med musikledsagelse. Musikerne, fra hele symfoniorkestre eller mindre ensembler til en enkelt pianist, var placeret i selve biografsalen. Man brugte tillige genstande til lydefterligning, "kontentum", som fx knaldpistoler, gryder, fløjter og knust glas; lydkilden blev placeret bag en skærm. Omkring 1930 slog lydfilmen igennem, og skuespillernes tale og filmens øvrige lyd blev gengivet ved hjælp af højttalere placeret bag lærredet.

Drive-in-biografen opstod i USA i 1933 og var især populær i 1950'erne. Her ses filmen på et stort udendørs lærred fra parkerede biler i et lukket område; filmlyden kommer oftest fra en lille højttaler, der placeres i bilen.

Indtil 1950'erne var biograffilm det dominerende visuelle underholdningsmedie, men siden har biograferne mødt hård konkurrence, først fra tv og fra 1980'erne også fra video.

Biograf- og filmteknik bliver bedre

Filmindustrien forsøgte at imødegå dette, bl.a. ved at udvikle større og flottere billeder med bredformater som Cinerama, Todd-AO (70mm), der blev vist i 3 Falke Bio, CinemaScope, Panavision, VistaVision og mange flere, samt ved at forbedre lydgengivelsen fra ét mono lydspor til 6-kanal stereofonisk magnetlyd. Lydsiden er konstant forbedret i form af Sensurround, Dolby Stereo og Dolby Atmos og mange flere. Et andet modtræk var mere specielle filmoplevelser som tredimensionale film (3D), Cinema 180, Showscan og IMAX og OMNIMAX, der blev vist i forlystelsesparker og udstillingsetablissementer som fx det københavnske Tycho Brahe Planetarium. Udvikling af nye filmsystemer fortsætter den dag i dag med laserprojektorer og 4DX biografer med sæder der bevæger sig osv.

Biograferne blev yderligere tvunget til at udnytte lokaler og film bedre, hvilket skete med indførelsen af multibiografen. Denne placerer filmene i mindre sale i takt med lavere billetsalg og kan således mindske antallet af tomme sæder og sikre et større filmudvalg.

Moderne tider

Nordisk Film Biografer Odense, Bio 8
Nordisk Film Biografer Odense, Bio 8. Moderne biograf med recliner stole, og high-end filmoplevelse
Nordisk Film Biografer Odense, Bio 8
Licens: CC BY NC SA 3.0

Multibiografer som fx den Københavnske ABCinema+D blev tilladt med Filmloven i 1972 og har i stigende grad præget danske biografers udvikling, men alligevel er antallet af biografsale siden faldet. Filmloven ophævede tillige bevillingssystemet, gjorde det muligt at danne biografkæder og tillod produktions- og distributionsselskaber at eje biografer. I 1970'ene var de første egentlige biografkæder Rialto Cinema Group (1972), Lademann (1976) og Københavns Stjernebiografer (Sandberg). Sandberg trak sig ud af biografdrift i 1983 og solgte biograferne til Nordisk Film. I 1990'erne blev danske biografer i udstrakt grad styret af Nordisk Film og Warner-Metronome. I 2024 var det Nordisk Film Biografer, MovieHouse, CinemaxX og BigBio, der dominerede som egentlige kæder.

Biografdøden har imidlertid også medført andre typer biografer. Der er bl.a. opstået en del kommunalt støttede eller kollektivt foreningsdrevne biografer, der fungerer som lokale kulturhuse, ofte med frivillig arbejdskraft.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig