Lodi-garden i Delhi.
En af Indiens mange populære parker er Lodi Garden med monumenter fra tidligere muslimske herskere.
Lodi-garden i Delhi.
Licens: CC BY SA 3.0
Indflyvning til Delhi lufthavn.

Delhi set fra luften.

Indflyvning til Delhi lufthavn.
Licens: CC BY SA 3.0
Humayuns grav i Delhi.
Stormogulen Humayuns grav i Nizamuddin, Delhi.
Humayuns grav i Delhi.
Licens: CC BY SA 3.0

Affald sorteres i omegnen af Delhi.

.

Det Røde Fort, Lal Qila, opført midt i 1600-tallet.

.

Delhi er en af verdens største metropoler og Indiens største by. Delhi omslutter hovedstaden New Delhi.

I alt bor der ca. 33 mio. i det samlede byområde (2023). Delhi ligger i hovedstadsregionen National Capital Region, NCT. Byen ligger midt i Nordindien ved floden Yamuna, der er en biflod til Ganges, og Delhi hører dermed til det traditionelle hinduistiske kulturområde.

Regionen omkring Delhi og den sydligere beliggende Agra med Tharørkenen og Aravallibjergene på den ene side og Himalaya på den anden var længe adgangsvejen fra nordvest til den rige Gangesslette og desuden center for islamiske statsdannelser. NCT omfatter i dag byerne Baghpat, Alwar, Sonepat, Gurgaon, Ghaziabad, Faridabad, Greater Noida og Noida.

Økonomi og erhvervsliv

I Delhis økonomiske liv er servicesektoren dominerende. Mange er beskæftiget i den offentlige administration, i handel, i liberale erhverv og inden for turisme. Også industrisektoren er betydelig og omfatter især teknisk betonede brancher. Delhis position som national hovedstad og industricenter har begunstiget byens handels- og transporterhverv og ikke mindst bank- og forsikringsbranchen. Mange internationale firmaer har lagt deres kontorer i Gurgaon-området.

Med Delhis store middelklasse er det en af de indiske byer, hvor de seneste års økonomiske vækst mærkes tydeligst. For at begrænse luftforureningen kører alle offentlige busser, taxer og autorickshaws på naturgas. Forureningen stiger hvert år i oktober-november kraftigt som følge af sod og røg fra afbrænding af marker i de omkringliggende stater. Med til billedet hører, at Delhi er en af Indiens mest grønne byer med mange parker, vejtræer og grønne områder.

En by med mange byer

Udsigt over Old Delhi, Shahjahanabad, med den store moske, Jama Masjid, I baggrunden.

Delhi er meget vidstrakt og med overraskende få høje bygninger i byens centrale dele. Det skyldes blandt andet, at tidligere herskere anlagde deres særegne byer rundt omkring i området, og alle disse middelalderbyer med hver deres karakteristika er først senere er smeltet sammen til en by.

De tidligere byområder omfatter bl.a. Haus Khaz, Mehrauli med Qutub Minar-komplekset og Tuglaqabad. Den største af hovedstadens mange forgængere har overlevet som større kvarter i storbyen: Old Delhi, grundlagt som Shahjahanabad i 1600-tallet. Denne bydel er næsten intakt, bortset fra at store dele af bymuren er nedrevet.

Det indiske magtcentrum

Delhi overtog rollen som Britisk Indiens hovedstad fra Kolkata i 1912, men samtidig påbegyndtes lige syd for byen anlægget af briternes koloniale hovedværk, den nye regeringsby New Delhi, der stod klar i 1931.

Med brede, åbne veje, beplantninger og sin langt lavere befolkningstæthed står den endnu i skarp kontrast til det gamle Delhi. Som grundstruktur valgte Edwin Lutyens og Herbert Baker en ligesidet trekant, hvis nordlige punkt, Connaught Place, ligger tættest på den gamle by. Grundlinjen udgøres af den knap 3 km lange processionsgade Raj Path, 'Kongevejen' i dag omdøbt til Kartavya Path, 'Pligtens Vej', der forbinder pladsen India Gate i øst med parlamentet, ministerier og præsidentpaladset i vest.

Et nyt parlament er blevet opført i 2022 som led i en storstilet plan, Central Vista, der har skabt en ny forbindelse mellem regeringsbygninger og parlamentet. Bydelen er en helhed af institutioner og embedsboligområder; med paladset placeret på et højdedrag blev den opdelt efter et rang- og klassesystem, der stadig præger byen. Ud fra herkomst, rigdom, beskæftigelse og uddannelse fordeltes bydelens indbyggere inden for et hierarki af 175 sociale trin; på én gang et udtryk for det indiske kastesystem og den vesterlandske kolonialismes militære og bureaukratiske lagdeling.

Eksplosiv vækst

Efter uafhængigheden er Delhi vokset voldsomt. Med Britisk Indiens deling i 1947 kom store flygtningestrømme til byen fra den nye stat Pakistan, andre kom fra borgerkrigen i Østpakistan (Bangladesh) i starten af 1970'erne og siden har landdistrikternes fattigdom i Nordindien medført, at millioner er vandret mod landets storbyer og ikke mindst Delhi.

Uden om Old og New Delhi strækker der sig et bælte af etablerede forstadsbebyggelser, som allerede er større end de to bydele tilsammen. Alligevel har boligbyggeriet været utilstrækkeligt. Resultatet er mærkbart i og omkring det tætbefolkede Old Delhi, hvor over en million mennesker bor i ureguleret bebyggelse og slum. Et tilsvarende antal finder husly i de mere end tusinde spredte skurbyområder og illegale udstykninger.

I den nyere bydel øst for floden, der for størstedelens vedkommende er udlagt i henhold til en byplan fra 1961, finder man Delhis højeste koncentration af uautoriseret bosætning. Selv i de sydlige bydeles velhaverkvarterer er boligproblemet synligt, idet spredte kolonier af hjemløse holder til under læskærme, i cementrør og lignende. Centralregeringens tilstedeværelse har dog betydet en mere aktiv indsats mod slummen end fx i Mumbai og Kolkata. Bystyret har opført genhusningsbyggerier i byens vestlige og sydøstlige udkant, mens indsatsen i andre tilfælde blot har ført til omlokalisering af skurbyer.

Handel og transport

Regeringsbygningerne er samlet i New Delhis centrale sekretariatskvarter og i det ældre Civil Lines-område mod nord. De vigtigste industrikvarterer ligger mod vest og mod syd, hvor industriområdet Okhla er anlagt. Handel var tidligere samlet omkring Old Delhis øst-vest-gående hovedgade, Chandni Chowk 'Sølvgaden', i Karol Bagh mod vest samt i kvarteret rundt om Connaught Place. I dag findes der desuden et utal af større og mindre lokale markeder samt store indkøbscentre, der typisk findes i den sydlige del af byen og i Gurgaon.

Delhis metro, hvis første strækning blev åbnet i 2002, er Indiens største og mest vidtforgrenede. En ny lufthavn er under opførelse i Noida som supplement til Indira Gandhi International Airport, der årligt har 37 mio. passagerer (2021).

Delhis historie

På det område, der dækkes af Delhi, har der i tidens løb været en række bydannelser. Bebyggelser strækker sig tilbage til ca. 1000 f.v.t., men egentlige byer kendes først fra midten af 1000-tallet.

Områdets strategiske beliggenhed betød, at skiftende politiske magter etablerede hovedstæder. Især fik det betydning, at de muslimsk-indiske storriger fra omkring 1200, Delhisultanatet og Mogulriget, netop havde deres kerneområde her. Delhi blev i lange perioder disse rigers centralby, indimellem afløst af bl.a. Agra længere mod syd.

Delhi som mogulsk hovedstad

Nutidens Old Delhi blev bygget i 1639-1648 under stormogulen Shah Jahan som Shahjahanabad. Med enkelte afbrydelser var byen herefter mogulernes hovedstad, men den mistede politisk betydning med rigets tilbagegang, ikke mindst efter at en persisk shah, Nadir Shah, plyndrede byen i 1739. Den vedblev dog at have en vis symbolsk betydning som sæde for stormogulen, også efter at briterne reelt havde overtaget magten i byen i 1803; den sidste stormogul blev afsat, da byen havde været centrum for det store Sepoyprør mod kolonimagten i 1857.

I slutningen af 1800-tallet blev Delhi et jernbaneknudepunkt, og i 1912 gjorde briterne den til hovedstad i Britisk Indien i stedet for Kolkata, der var centrum for den nationalistiske agitation.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig