Det var først med Delhisultanatet, at islam fik varig indflydelse i Indien. Mens tidligere indtrængende fra nordvest temmelig hurtigt blev assimileret i indisk kultur og tog de indiske religioner til sig, fastholdt de nye muslimske erobrere deres tro og bevarede længe deres kontakter til Centralasien, hvorfra der til stadighed rekrutteredes nye medlemmer af herskerklassen. Der opstod en blandingskultur med både muslimske og indiske elementer, og med tiden blev Delhisultanerne indiske herskere, men af en anden religion end hovedparten af undersåtterne.
I begyndelsen havde islam i Indien nærmest karakter af at være den nye herskende klasses stammekult, og Delhisultanatet var i religiøse anliggender underlagt kaliffen i Baghdad. Men efter kalifatets sammenbrud i 1258 blev sultanerne selv en religiøs autoritet, og islam fik status som statsreligion. Der foregik en stor tilvandring af muslimske soldater, købmænd og håndværkere foruden af lærde og hellige mænd. De slog sig ned i byerne, men med tiden og især under Mogulriget i 1500-1600-tallet var der dog også store grupper i landområderne, der konverterede. Det skete især i nordvest blandt grupper, der forlod en nomadetilværelse for at blive bofaste bønder, og i Bengalen, hvor muslimske pionerer ryddede skove til landbrug og vandt de lokale beboere for islam.
Det nye rige havde sit grundlag i en ny militær teknologi, et slagkraftigt kavaleri, og staten organiseredes som en militær feudalstat. Hærkommandanter og embedsmænd fik overdraget jordskatten i bestemte områder og havde til gengæld pligt til at stille med et bestemt antal tropper. Det blev kombineret med en forvaltning, som i princippet, men næppe i praksis var centraliseret.
Hindufyrsternes legitimitet var i høj grad funderet i den fælles religion. Dette var naturligt nok ikke muligt for de muslimske fyrster, som måtte forlade sig på evnen til at føre krig. Hele økonomien blev derfor meget afhængig af krigsførelse: Statens territorium måtte til stadighed udvides for via skatter at skaffe finansiel dækning for udgifterne til bl.a. hærlederne og krigsførelsen. Der opstod således en snæver sammenhæng mellem stat, økonomi og militær, hvilket gjorde staten sårbar over for militær fiasko, og der var grænser for, hvor stort et område man kunne beherske effektivt. Dertil kom, at herskerklassens loyalitet var nært knyttet til sultanens person, hvorfor fx tronskifter kunne føre til oprør og forsøg på løsrivelse.
Sultanatet adskilte sig fra hindustaterne ved, at samantaerne var erstattet af kavaleriførere, men på andre punkter lignede det regionalrigerne; forsøg på økonomiske og administrative reformer, der skulle give sultanen større kontrol over områder uden for kerneområdet, slog næsten alle fejl, om end nogle af de skattesystemer, som blev indført, fik langtrækkende virkninger.
Delhisultanatet, hvis statsmodel efterhånden blev den dominerende i Indien, kulminerede omkring 1330, og umiddelbart derefter begyndte det at opløses i regionale stater. Ca. 1340 blev det store hinduistiske rige Vijayanagar i Sydindien grundlagt. Det eksisterede indtil 1646 og skabte mange af de magtmæssige og økonomiske strukturer i Sydindien, som europæerne senere mødte. I det centrale Indien på Deccanplateauet, i Bengalen og i Gujarat udfyldte en række muslimske hærførere som selvudnævnte sultaner tomrummet efter Delhisultanatet.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.