Asdal Kirke er en usædvanlig lille kirke i dansk kontekst, som særligt skiller sig ud fra andre middelalderkirker ved sin opførelse relativ sent i perioden, samt ved våbenhuset af bindingsværk.
Faktaboks
- Sogn
- Asdal Sogn
- Provsti
- Hjørring Nordre Provsti
- Stift
- Aalborg Stift
- Kommune
- Hjørring Kommune
Kirkebygning
Kirkens lille størrelse skyldes, at den først blev opført som kapel for den nærliggende herregård Asdal. Kirken består af et rektangulært langhus fra sidste halvdel af 1400-tallet samt et våbenhus fra 1700-tallet på nordsiden.
Typisk for arkitekturen i gotisk tid er hovedbygningen bygget af store middelalderlige mursten, såkaldte munkesten. På nordsiden ses en tydeligt markeret gesims under taglinjen, mens en interessant detalje indvendigt er den spidse bue nord for alteret, som måske har ført til et nu nedrevet sakristi eller kapel.
Tilbygninger
Det lille våbenhus i bindingsværk er usædvanligt, da det er et af relativt få bevarede. Langt de fleste våbenhuse i danske kirker er bygget af sten, mange af dem som erstatning for ældre bygninger af netop bindingsværk.
Kirkens indre
Indvendigt præges kirkerummet særligt af den kulørte farvesætning, hvor grønne kirkebænke og et gulmalet bræddeloft står i kontrast til de hvidkalkede vægge.
Inventar og gravminder i Asdal Kirke
Inventaret i Asdal Kirke er fra flere forskellige perioder, men bærer særligt præg af en større renovering i 1570’erne, hvor både altertavlen, prædikestolen samt et sæt karakteristiske herskabsstole blev indsat.
Altertavlen fra 1575 er en lutheransk fløjtavle, hvilket vil sige, at den er opbygget som et skab med to låger. Det centrale maleri af den korsfæstede Kristus er fra omkring år 1700.
Prædikestolen er i renæssancestil og stammer fra 1578. Den er udsmykket med reliefskårne våbenskjolde, og over den hænger en samtidig prædikestolshimmel.
Også de to bagerste sæt bænke, de såkaldte herskabsstole, er fra 1570’erne, og er udsmykket med de samme våbenskjolde som på prædikestolen. Udsmykningen som også består af ranker og englehoveder, er udskåret i en teknik der er særlig for Vendsyssel, hvor baggrunden er malet sort mens selve reliefferne er ubemalede.
Kirkens øvrige bænke er moderne tilføjelser fra slutningen af 1900-tallet.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.