Priselasticiteten bruges inden for økonomi normalt som et mål for styrken i efterspørgslens reaktion på prisændringer. En sådan efterspørgselselasticitet defineres som den procentvise ændring i den efterspurgte mængde, der forårsages af en prisændring på 1 %. Elasticiteten måler dermed følsomheden i forbrugernes efterspørgsel. Da efterspørgslen normalt falder, når prisen stiger, er priselasticiteten negativ. Er den mindre end -1 (således at den numeriske værdi er større end 1), siges efterspørgslen at være elastisk, og er den større end -1 (numerisk mindre end 1), er den uelastisk. Priselasticiteten kan dog godt for samme vare være både større og mindre end -1 ved forskellige forbrugsniveauer. Ligeledes spiller tidshorisonten en rolle: Elasticiteten er som regel større på lang sigt end på kort sigt, bl.a. fordi det tager tid for forbrugerne at ændre deres forbrugsvaner, når nogle varer bliver dyrere.
Priselasticiteten kan også defineres for udbuddet på et marked, dvs. som en udbudselasticitet. Den måler så tilsvarende den procentvise ændring i den udbudte mængde (ændringen i produktionen) af en vare, når prisen stiger med 1 %. Udbudselasticiteten vil normalt være positiv.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.