priselasticitet

Priselasticitet, inden for økonomi et mål for styrken i efterspørgslens reaktion på prisændringer. Priselasticitet defineres som den procentvise ændring i den efterspurgte mængde, der forårsages af en prisændring på 1%. Da efterspørgslen normalt falder ved prisstigning, er priselasticiteten negativ. Er den mindre end -1 (således at den numeriske værdi er større end 1), siges efterspørgslen at være elastisk, og er den større end -1 (numerisk mindre end 1), er den uelastisk. Priselasticiteten kan dog godt for samme vare være både større og mindre end -1 ved forskellige forbrugsniveauer.

Priselasticitetens størrelse er en meget væsentlig faktor i en lang række økonomiske overvejelser. Hvis fx prisen øges, og efterspørgslen dermed falder, vil den samlede omsætning (pris gange mængde) mindskes, hvis varens efterspørgsel er elastisk, og øges, hvis den er uelastisk.

Dette anvendes fx ved analyse af devalueringer, hvis effekt på betalingsbalancen afhænger af importens og eksportens priselasticiteter. Den såkaldte Marshall-Lerner-betingelse siger, at summen af de to elasticiteter skal være større end -1, for at der ved devaluering kan opnås en forbedring af betalingsbalancen.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig