Det ældste damplokomotiv til kørsel på skinner blev bygget i 1804 af briten Richard Trevithick. De første brugbare damplokomotiver fremstilledes i 1813 af briten William Hedley (1779-1843). Det mest kendte er Puffing Billy, som var i drift i næsten 50 år. Efter at have bygget lokomotiver siden 1814 byggede George Stephenson i 1825 Locomotion til Stockton-Darlington-banen.
Dette lokomotiv, som var i drift i næsten 25 år, var dog stadig uden betydningsfulde konstruktioner som fx konisk dampudgangshætte i røgkammeret (til forbedring af skorstenens træk), kedel med kedelrør og en fyrkasse omgivet af vand (større ildpåvirkningsflade og dermed større dampudvikling).
Som ingen andre forstod Stephenson at udnytte andres opfindelser og benytte og forbedre dem ved bygningen af sine lokomotiver. Hans berømte lokomotiv The Rocket, som vandt lokomotivkonkurrencen ved Rainhill i 1829, indeholdt alle de indtil da kendte konstruktioner. Det opbevares i dag, sammen med Puffing Billy, på Science Museum i London. The Planet (1830), som var det første af en ny type, havde desuden indvendige, vandrette cylindre og afsluttede dermed i store træk det første udviklingstrin i konstruktionen af damplokomotiver.
Herefter fortsatte udviklingen med henblik på at opnå større trækkraft og bedre brændselsøkonomi. I første omgang forøgedes gradvist kedeltrykket, cylindrenes diameter og antallet af trækkende aksler. Senere kom to væsentlige bidrag til opnåelse af en bedre virkningsgrad, dels bygningen af det første kompoundlokomotiv i 1876, dels indførelsen af overhederen i 1895. Selv med disse forbedringer er et damplokomotivs virkningsgrad dog kun på omkring 10%.
Af andre særlige konstruktioner, som dog ikke har vundet større udbredelse, kan nævnes forskellige indretninger til forvarmning af kedelvandet, kondensatorlokomotiver, som genanvender spildedampen, og lokomotiver, på hvilke dampmaskinen er erstattet med en dampturbine eller en dampmotor.
Udviklingen og produktionen af damplokomotiver nåede sit højdepunkt i perioden omkring 2. Verdenskrig. I begyndelsen af 1950'erne slog elektriske lokomotiver og diesellokomotiver for alvor igennem, og de fleste industrialiserede lande stoppede herefter bygningen og anvendelsen af damplokomotiver. I udviklingslande anvendes i en vis udstrækning stadig damplokomotiver, og i Kina blev der endnu så sent som i 1982 bygget over 300 damplokomotiver om året.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.