Kommunikationen mellem læreren og eleverne og mellem eleverne indbyrdes anses som noget centralt i matematikundervisningen. Læreren har en dobbelt rolle i kommunikationen:
- Som formidler af indhold. Indholdet omfatter matematiske begreber og sammenhænge samt deres anvendelser, men også for eksempel faglige arbejdsformer og metoder. En tavle, ofte elektronisk, er det almindeligste hjælpemiddel.
- Som leder af aktiviteterne i klassen. Læreren skal orkestrere (styre) og facilitere (understøtte) elevernes arbejde med indholdet, for eksempel i forbindelse med opgaveløsning, problemløsning og projekter.
Elevernes kommunikation med læreren og indbyrdes har betydning for deres læring. Matematisk begrebsdannelse hos eleverne knyttes sammen med muligheden for at formulere og diskutere matematisk indhold med andre, for eksempel for at afprøve og anvende sine egne ideer, eller for at forbinde nyt stof med noget velkendt.
Kommunikationskompetence er en af de otte matematiske kompetencer den såkaldte KOM-rapport Kompetencer Og Matematiklæring (2002), og kommunikation er også et centralt element i de syv andre matematiske kompetencer, som undervisningen skal understøtte eleverne i at udvikle.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.