Modellering i matematikundervisningen drejer sig om, at eleverne skal forstå og udvikle matematiske modeller, det vil sige matematiske udtryk, som indfanger en del af virkeligheden.
Målet for eleverne kan være
- At lære matematik — ved at se nye eller gense kendte matematiske begreber og sammenhænge, og ved selv at prøve sig frem og vurdere sine resultater
eller det kan være
- At lære om selve det at modellere — ved at gennemføre større eller mindre dele af et fuldt modelleringsforløb og ved at teste, revidere og vurdere matematiske modeller
I praksis er målet med et undervisningsforløb i modellering oftest en kombination af disse to. Målet kommer til udtryk i introduktionen af modelleringen, præsentationer og diskussioner i klassen undervejs, og i opsummeringen og konklusionen til sidst i forløbet.
Forløb, som især er rettet mod at lære matematik, vil ofte, men ikke nødvendigvis, have mere styrende oplæg med en helt eller delvist færdiggennemført matematisering. Forløb, som især er rettet mod at lære om modellering, må være mere åbent lagt op.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.