Matematikdidaktik er det fagfelt, som omhandler undervisning og læring i matematik. Matematikdidaktisk viden omfatter akademisk teori såvel som praksisbaserede erfaringer og refleksioner, og den formidles på kurser, projekter og konferencer, i litteratur og i uddannelsessystemet for eksempel på læreruddannelserne.
Matematikdidaktisk viden genereres ved brug af kvalitative og kvantitative metoder, og kombinationer af kvalitative og kvantitative metoder. Meget udbredte kvalitative metoder i matematikdidaktisk forskning er casestudier og interventionsstudier, med observationer i klasserummet, lærer- og elevinterviews, og spørgeskemaer med små grupper af respondenter. Vigtige eksempler på kvantitative undersøgelser af matematikundervisning og læring er TIMMS og PISA.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.