USA. Wexner Center for the Visual Arts, opført af Peter Eisenman som del af Ohio State University i Columbus, indviet 1989. Eisenman, der er en af dekonstruktivismens hovedskikkelser, har planlagt kulturcentrets placering og udformning over de to forskelligt orienterede kvadratnet, som byen Columbus og universitetet er anlagt over. Dette tårn i røde mursten refererer til bygninger, der tidligere lå på stedet, men viser dramatiske brud, overskæringer, planforskydninger og sammenstød med rudenettene, træk, som karakteriserer dekonstruktivistisk arkitektur.

.

United States Capitol-bygningen, USA's kongresbygning i Washington, D.C.

.

USA. Saint Patrick's Catedral i New York. I forgrunden statuen Atlas af Lee Lawrie og Rene Chambellan.

.

Empire State Building.

.

USA. Santa Fe, hovedstaden i New Mexico, er kendt for de lerklinede huse bygget i spansk/indiansk/mexicansk stil.

.

New York. Seagram Building af Ludvig Mies van der Rohe og Philip Johnson, 1954-58, der regnes blandt modernismens hovedværker.

.

Fra begyndelsen af 1600-tallet var bygningskunsten præget af de forskellige byggetraditioner, som landets mange indvandrere bragte med sig. I den sydvestlige del, Texas, New Mexico og Californien, opførte de spanske missionærer bygninger i adobe (soltørrede lersten) i en forenklet spansk barokstil.

Det var dog navnlig arkitekturen i de engelske kolonier, inddelt i en tidlig (ca. 1600-1700) og en sen Colonial style (ca. 1700-80), som fik betydning for udviklingen af amerikansk arkitektur.

I den tidlige kolonistil byggede man i New England små landlige huse, hovedsagelig i træ, mens byggeriet i Sydstaterne, fx plantageejernes huse, mere mindede om engelske landsteder, fx Bacon's Castle, Surry County i Virginia fra 1655.

Den store udbredelse, som Christopher Wrens engelske barokstil fik i USA, skyldtes ikke mindst James Gibbs' bøger om Wrens arkitektur. Peter Harrison (1716-75) var blandt de arkitekter, som bragte engelsk palladianisme til USA, hvilket ses i hans bygninger i bl.a. Newport, Rhode Island.

Nyklassicismen fik fodfæste i USA i tiden efter Den Amerikanske Revolution (1775-83), i New England som The Federal Style, stærkt inspireret af engelsk nyklassicisme og repræsenteret af Samuel McIntire (1757-1811) og Charles Bulfinch (1763-1844).

Præsident Thomas Jefferson spillede selv en vigtig rolle for dens udbredelse, da han indførte et nyklassicistisk formsprog i det nye, selvstændige USA, der stilistisk havde udgangspunkt i såvel palladianisme som fransk nyklassicisme og det antikke Rom.

Mange statslige bygninger blev opført i denne stil, fx Virginia State Capitol, Richmond, Virginia (1785-88), tegnet af Jefferson selv. Også en genoplivelse af græsk arkitektur, Greek Revival, fik stor udbredelse i årene fra omkring 1800 med bygninger af bl.a. Benjamin Latrobe (1764-1820), Robert Mills (1781-1855) og Thomas Ustick Walter (1804-87); sidstnævnte forestod fuldførelsen i 1865 af Capitol i Washington, påbegyndt i 1793.

I anden fjerdedel af 1800-tallet dyrkede man dels gotikken, Gothic Revival, dels en italiensk villastil, begge med udspring i engelsk arkitektur. Fra ca. 1880 udvikledes som reaktion på historicismen den såkaldte Shingle style med træhuse helt dækket af tagspån.

En selvstændig amerikansk arkitektur brød for alvor igennem i slutningen af 1800-tallet, efter at det var lykkedes at videreudvikle stålbygningsteknikken, så man nu kunne bygge væsentlig højere end tidligere.

Gennembruddet blev skabt af Louis Sullivan i samarbejde med Dankmar Adler med Wainwright Building i Saint Louis, Missouri (1890-91), der foregreb det næste århundredes amerikanske byarkitektur.

Sullivan fik desuden afgørende indflydelse på en række fremtrædende arkitekter, bl.a. William Le Baron Jenney (1832-1907) og Daniel H. Burnham (1846-1912), der tilsammen byggede størstedelen af Chicagos forretningskvarter og kendes under navnet Chicagoskolen.

De første skyskrabere blev bygget i New York, hvor Woolworth Building af Cass Gilbert (1859-1934) ved fuldførelsen 1913 var verdens dengang højeste bygning; i 1930 blev den overgået af Chrysler Building, der allerede 1931 måtte overgive denne rang til Empire State Building.

Frank Lloyd Wright udviklede i de første år af 1900-tallet sin Prairie style, baseret på idéen om, at en bygning skal opleves som et organisk hele og dens elementer som frie, plastiske former; et halvt århundrede senere opførtes hans Guggenheim Museum i New York (1956-59, tegnet 1943-46).

Den europæiske funktionalisme, kaldet The International Style af Philip Johnson og Henry-Russell Hitchcock (1903-87) i deres indflydelsesrige bog af samme navn (1932), blev introduceret i USA i 1920'erne af bl.a. Richard Neutra og Rudolph Schindler og fik stor udbredelse både før og efter 2. Verdenskrig.

I denne stil arbejdede også Ludwig Mies van der Rohe, der ligesom Walter Gropius og Marcel Breuer kom fra den tyske Bauhaus-skole til USA i 1930'erne og fik stor betydning for amerikansk arkitektur.

Mies van der Rohes Farnsworth House ved Fox River, Illinois (1945-50) og Philip Johnsons Glass House i New Canaaen, Connecticut (1949) — begge enfamilieshuse med store glasvægge — er ligesom de to arkitekters skyskraber Seagram Building i New York (1954-58) blandt modernismens hovedværker; hertil hører også Skidmore, Owings and Merrills skyskraber Lever House i New York (1952).

Fra midten af 1950'erne udviklede Eero Saarinen og Louis I. Kahn i bygninger til bl.a. Yale University en mere skulpturel og ekspressiv arkitektur, der brød med den internationale stil; historicistiske træk ses hos Minoru Yamasaki.

Postmodernismen, som Robert Venturi gjorde sig til talsmand for i 1966, kom til udtryk i Charles Moores Piazza d'Italia i New Orleans (1975-78), AT&T Building i New York (1978-84) af Philip Johnson og John Burgee (f. 1933) og Public Service Building i Portland, Oregon (1980-82) af Michael Graves.

Den tidlige modernisme blev taget op og videreudviklet af gruppen New York Five med bl.a. Richard Meier, der opførte det mægtige kulturcenter Getty Center i Los Angeles (indviet 1997); ligesom flere andre amerikanske arkitekter har han også fået store opgaver i udlandet. Peter Eisenman hører sammen med Frank O. Gehry til de førende arkitekter, der har arbejdet med en dekonstruktiv udtryksform.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig