I 1600- og 1700-tallet prægedes det amerikanske kunsthåndværk i vid udstrækning af engelsk smag og stil hos det højere borgerskab. I møbler og sølvarbejder afspejles forbilleder fra England, men også fra Holland.

Glæden ved mønstre og farver kom til udtryk i de blomstersmykkede broderier og i stoftrykket, der i USA har haft en rig periode fra 1800-tallets midte. Shakerne skabte i 1800-tallet en markant forenklet stil med udgangspunkt i en ligeledes forenklet levemåde (se shakere), og deres møbler har tjent som forbilleder for 1900-tallets funktionalisme. Det samme gælder de folkelige quiltede tæpper, hvis popularitet har holdt sig til i dag.

Med industrialiseringen i 1800-tallets første halvdel opstod en række kunstindustrielle virksomheder, der spejlede sig i den europæiske, især engelsk-franske, kunstindustri.

Keramikken frigjorde sig så småt mod 1800-tallets slutning med produkter, der spænder fra gedigent, rødbrunt lertøj over historiserende, teknisk perfekt porcelæn til det tidlige 1900-tallets kunstneriske keramik.

Det maskinpressede glas var en amerikansk specialitet og blev eksporteret til hele verden. Et af de førende kunstindustrielle firmaer grundlagdes i 1837 af Charles Lewis Tiffany; hans søn, Louis Comfort Tiffany, blev kendt for sine iriserende glasarbejder, "favrile glass", samt vinduer og lamper i glasmosaik.

Først i 1900-tallet har USA for alvor markeret sig internationalt på kunstindustriens og industridesignets områder. Med Frank Lloyd Wrights møbler, tekstiler, glas m.m. skabtes en parallel til den britiske Arts and Crafts-bevægelse.

I 1930'erne flygtede mange arkitekter og industridesignere fra den tyske Bauhaus-skole til USA, hvor de oprettede designskolen Institute of Design i Chicago og tilførte den ekspanderende industri nye impulser. Også i Japan fandt man inspiration til en boligstil, der satte præg på hele den vestlige verden.

Sideløbende udviklede Raymond Loewy sine strømlinjeformer i bl.a. køleskabe og biler, mens Charles og Ray Eames og Eero Saarinen udnyttede nye materialer og ny teknologi i deres organisk prægede møbler.

Inden for glas, keramik og træ har en tendens væk fra det industrialiserede præget perioden fra ca. 1960. Skulpturelle former og en livlig kolorit kendetegner stadig amerikansk studiokeramik.

I 1962 etablerede Harvey Littleton et glasværksted, der blev begyndelsen på en frugtbar udvikling inden for studioglasset, som har haft international betydning.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig