Faktaboks

Strøby Kirke
Sogn
Strøby Sogn
Provsti
Tryggevælde Provsti
Stift
Roskilde Stift
Kommune
Stevns Kommune

Strøby Kirke er en sognekirke, der ligger i den sydlige udkant af byen af samme navn omtrent midtvejs mellem Køge og Store Heddinge.

Kirkegården

Kirkegården er meget stor. Da den blev udvidet i 1929, nedbrød man de sidste rester af de middelalderlige mure. Den har hovedindgang fra nord.

Kirkebygningen

Kirken består af et romansk kor og skib opført i kridtkvadre. I den sengotiske tid omkring år 1500 forlængede man skibet mod vest, hvor man også opførte et tårn. Lidt senere i den gotiske periode byggede man våbenhuset mod syd, sakristiet på korets nordside samt korsarmen på skibets nordside.

Danske kirker ligger normalt stik øst-vest, men i Strøby Kirke afviger orienteringen en del mod nord. Kirken står i dag i blank mur med synlige kridt- og munkesten med røde tegltage.

Koret og skibet

Næsten hele den romanske kirke er bevaret i koret og skibets to østlige fag. I koret er der et romansk vindue mod øst, og der er rester af et senromansk mod nord, mens der i skibet har været et enkelt vindue i hver langmur. Det sydlige er genåbnet, mens det nordlige står som en indre blænding.

I skibet har der oprindeligt været en dør mod syd og en mod nord. Af dem er den sydlige endnu i brug om end i helt omdannet form, mens den nordlige er forsvundet.

Nedenfor beskrives tilbygninger i den rækkefølge, de blev opført i.

Skibets forlængelse mod vest

I den sengotiske tid rev man skibets vestlige gavl ned og føjede her et fag til. Den vestlige gavl gav man et spidsbuet vindue og dekoration af højblændinger, dvs. ornamentale murnicher. De er dog i dag dækket af tårnet.

Tårnet

Tårnet er muret i bælter af kridtkvadre og munkesten. Det har under taget til hver side et spidsbuet glamhul til klokkernes lyd, og det har taggavle med gotiske dekorationer af trappeformede kamtakker og højblændinger.

Våbenhuset

Våbenhuset har en gavl i munkesten, som med dens fem spidsbuede, brede højblændinger under kamtakker minder om skibets vestlige gavl. Af oprindelige detaljer er det kun den fladbuede dør i det spidsbuede murfelt, der er bevaret.

Sakristiet

Det bæltemurede sakristi på korets nordside er den bedst bevarede af tilbygningerne. Det har oprindelige, fladbuede vinduer i spidsbuede murfelter, og både den femtakkede gavl og rummets hvælv svarer til formerne i tårnet.

Korsarm

Korsarmen på skibets nordside har måske tidligere fungeret som dåbskapel. Det er ligeledes bæltemuret, og det har et fladbuet vindue mod øst og et mod nord. Gavlen gotiske blændinger og kamtakker.

Det indre

I kirken står det indre hvidkalket, og kirkerummet bærer præg af de murede, krydshvælvede lofter. De er i koret fra omkring år 1275, og det var formentligt på dette tidspunkt, at man udvidede korbuen. Omkring år 1500 fik skibet to hvælv, mens skibets forlængelse fik hvælv lidt senere. De resterende tilbygninger har hvælv fra deres respektive opførelse.

Kalkmalerier

I kirken er bevaret tre forskellige udsmykninger. I korets hvælv er der først malet en ornamental udsmykning, der ganske kort tid efter er suppleret med figurative scener. Tilsvarende ornamentale udsmykninger kendes kun i Karise Kirke.

De figurative scener er enestående i danske kalkmalerier og har tilsyneladende ingen paralleller andetsteds. Specielt sammensætningen af de bevarede scener fra Kristi lidelseshistorie og fremstilling af jøderne er særdeles kulturhistorisk vigtige.

Kalkmalerierne i skibets hvælv er nymalede af Ole Søndergård i 1920-1921.

I koret er der på væggene desuden fundet rester af malede teglsten (ses i lysere nuancer) fra 1300-tallet. Det er på baggrund af disse, at vægfladerne har fået rekonstrueret udsmykningen (mørkere nuancer).

Inventar

Selvom Størby Kirkes større inventarstykker er bevarede fra middelalderen, renæssancen og barokken, bærer rummet i høj grad præg af bænkene. De er angiveligt fra 1900-tallet og har afrundede gavle med udskæringer af nytestamentlige scener i. Bænkene er malet i lysere røde nuancer og udskæringerne i flere farver.

Døbefonten

Den romanske døbefont af granit er af to sten. Den har en næsten halvkugleformet kumme, som foroven har en tovstav og forneden en spinkel rundstav.

Alteret

Altertavlen fra omkring år 1600 er fra højrenæssancen. Den er måske af Hans Snedker fra Enderslev, da den som hans andre værker er bygget op omkring et fremspringende midterparti, søjler og smalle sidepartier. På siderne er der ornamentale vinger. På topstykket flankerer tre ret ubehjælpsomt skårne karyatider, dvs. helfigurer, der bærer gesimsen ovenover, som forestiller tro, retfærdighed og kærlighed. I slutningen af 1800-tallet er det gamle storfelt erstattet med et maleri på lærred af scenen, hvor Jesu helbreder Jairus datter. Det er signeret A. Dorph. Ved samme lejlighed fik tavlen sidernes billeder af evangelisterne.

Prædikestolen

Prædikestol fra omkring år 1635 er udført i bruskbarok med forvredne og bevidst monstrøse ornamenter. Den har i fagene arkader med figurer af de fire evangelister. På hjørnerne er der hermer, dvs. halvfigurer på halvsøjler, som forestiller tro, håb, kærlighed, retfærdighed samt en femte dyd, som nu er uden attributter, dvs. særlige kendetegn.

Gravminder

I korsarmen er der placeret to gravsten, som begge er fra begyndelsen af 1600-tallet.

Læs mere i Den Store Danske

Eksterne links

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig