Som solodanser ved Den Kongelige Ballet dansede Kenneth Greve hovedpartierne i hele Den Kongelige Ballets repertoire, fra balletter af August Bournonville over de store russiske helaftensballetter – Svanesøen, Tornerose, Giselle, Don Quixote, Onegin, Nøddeknækkeren – George Balanchines neoklassiske hovedværker, Flemming Flindts Caroline Mathilde og Harald Landers Etudes, hvor han dansede soloherre ved åbningensforestillingen i Operaen i 2004. Forestillingen blev transmitteret på TV.
John Neumeier skabte de mandlige hovedroller i Den lille Havfrue og A Wedding Gift til Kenneth Greve, ligesom Greve dansede titelpartiet i Neumeiers Odysseen. Om Odysseen skrev Majbrit Hjelmsbo den 18. oktober 2002 i Weekendavisen: “I rollen som den traumatiserede krigshelt, Odysseus, yder Kenneth Greve det sublime. Han er brutal, følsom, martret og plaget – og skøn som en gud, som Nausikaa synger.”
Om rollen om prinsen i Den lille Havfrue skrev Hjelmsbo den 21. april 2005 i Weekendavisen: “… Som Prinsen er Kenneth Greve en sorgløst legende knøs, der pludselig i et kort sekund tiltrækkes af Havfruens tavse læber. Hér fænger dramaet – i splittelsen!”
Da Greve dansede Des Grieux med Silja Schandorff i titelrollen i sir Kenneth MacMillans Manon, skrev Majbrit Hjelmsbo den 17. februar 2006 i Weekendavisen: “… Lige så sublim er Kenneth Greve som hendes elsker, Des Grieux, lidenskabeligt forelsket, fortvivlet, fanden-i-voldsk og alt-satsende. Han spillede kort med falske esser gemt i lommen, så man troede, han skulle få et hjerteslag. Og han løftede sin Manon højt i vejret og kastede hende rundt i luften i en halv skrue med hele passionens overstadige glød. Det var intet mindre end en suveræn indsats af to af ballettens allermest garvede kunstnere, der gav alt, hvad de havde i sig. Wauw!”
Den danske ballerina og senere koreograf Anna Lærkesen skabte roller til Greve i balletterne Hvisken og Svæven, Partita, Kindertotenlieder, Alexei Ratmansky skabte hovedroller til Greve i Anna Karenina, sin udgave af Nøddeknækkeren og Capriccio, den finske koreograf Jorma Uotinen skabte roller til Greve i sin udgave af Le Sacre du Printemps og Jord, mens Stanton Welsh skabte The Wish og Ånder til Greve. I 1996 dansede Kenneth Greve hovedrollen som prinsen i Peter Martins' og Per Kirkebys version af Svanesøen.
Kenneth Greves dansepartnere på Den Kongelige Ballet talte blandt andre solodanserne Gudrun Bojesen, Caroline Cavallo og hans kone Marie-Pierre Greve, men ikke mindst Silja Schandorff.
Om Schandorff og Greve i Peter Martins og Per Kirkebys udgave af Svanesøen skrev Anne Middelboe Christensen den 12. december 2006 i Information: “Naturligvis præsenterer Den Kgl. Ballet også sin hvide svanedronning, Silja Schandorff. Og hun forløste igen partiet med suveræn værdighed og næsten overnaturlig elegance. Hendes blødhed var fuldstændig som den bugtede ynde i en svanehals, og hendes fingre strittede af rædsel som blafrende vingefjer, da hendes prins lod sig forblænde og valgte forkert. Han kastede sig til gengæld rundt i de længste spring i Kenneth Greves overrumplede smidige skikkelse. Og hans sammenbrud til sidst var frygteligt – det gav forestillingen en opløftende, eksistentiel kvalitet.”
Kenneth Greve fungerede fra 1998 som lærer for Den Kongelige Ballet, men var fra 2006 også ansat som instruktør, hvor han blandt andet arbejdede på iscenesættelsen af Peter Martins’ Svanesøen.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.