I slutningen af 2000'erne oplevede grønlandsk film en bølge af lokal succes med film som no budget-ungdomsfilmen Tikeq, Qiterleq, Mikileraq, Eqeqqoq (Pegefinger, langfinger, ringfinger og lillefinger, 2008) af Ujarneq Fleischer, komedien Hinnarik Sinnattunilu (Henriks drøm, 2009) af Angajo Lennert-Sandgreen, og særligt Nuummioq (2009) af Otto Rosing og Torben Bech, som var den første grønlandsk producerede film, der fik international medieopmærksomhed.
Denne bølge fortsatte med Malik Kleists gyserfilm Qaqqat Alanngui (Skygger i fjeldet, 2011), Unnuap Taarnerpaaffiani (Når natten er mørkest, 2014) Alanngut Killinganni (Skyggernes kant, 2022) og Marc Fussing Rosbachs fantasyfilm Akornatsinniittut – Tarratta Nunaanni (Blandt os – I vores skyggers land, 2017) og Akornatsinniittut – Kiinappalik (Blandt os – den maskeklædte mand, 2020).
Otto Rosings seneste nytårskomedie Ukiutoqqami Pilluaritsi (Krudt & kærlighed, 2019) og Pipaluk Kreutzmann Jørgensens drama Anori (2018) er ligeledes centrale bidrag til grønlandsk film, der markerer en distinkt spillefilmkultur med vægtning af klassiske genrefilm.
I år 2023 fik Grønland sin første Oscar-nominering for bedste kortfilm (Academy Award for Live Action Short Film) for kortfilmen Ivalu, der er instrueret af danske Anders Wagner og grønlandske Pipaluk Kreutzmann Jørgensen.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.