Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt

Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt er en tysk international lufthavn beliggende i Schönefeld sydøst for den tyske hovedstad Berlin.

Faktaboks

også kendt som:

Tidligere Schönefeld Lufthavn

Historie

Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt er en kraftig udbygning af lufthavnen Schönefeld i det tidligere Østberlin, der stammer fra 1935, hvor flyvemaskinfabrikken Henschel begyndte at bygge fly på stedet og anlagde to startbaner på hver 800 m.

Efter 2. Verdenskrig overtog den Sovjetiske besættelsesmagt flyvepladsen, og det Sovjetrussiske luftfartsselskab Aeroflot begyndte efter en udbygning ruteflyvning mellem daværende Østberlin og Moskva i 1947. Lufthavnen blev løbende udbygget i takt med stigende trafik til bl.a. andre østeuropæiske hovedstæder som Budapest og Prag, hvilket førte til, at passagertallet i 1969 oversteg en million.

Efter genforeningen i 1991 gik passagertallet noget tilbage, men steg igen efter bygningen af en ny terminal A. Fem år senere besluttede delstatsregeringerne i Berlin og Brandenburg sammen med forbundsregeringen, at Berlin skulle have en international storlufthavn til afløsning af Schönefeld samt lufthavnene Tegel og Tempelhof i det tidligere Vestberlin. Det blev også besluttet, at den nye storlufthavn skulle ligge i Schönefeld, så der reelt blev tale om en kraftig udbygning af Schönefeld lufthavn i stedet for anlægningen af en helt ny. Planerne om at udvide Schönefeld med 920 hektar til et samlet areal på 1.470 hektar blev godkendt, og første spadestik taget i 2006 med forventet åbning af den stærkt udvidede lufthavn i 2011. Sådan kom det imidlertid ikke til at gå. Byggeriet udviklede sig i stedet til en skandale, hvor fejl på fejl blev afdækket, så Berlin Airport Brandenburg Willy Brandt, som den nye lufthavn nu hedder, først kunne indvies i 2020.

Frem til den endelige åbning den 1. november 2020 blev Schönefeld lufthavn primært benyttet af charterselskaber samt lavprisselskaber som Ryanair, Easy Jet og Germanwings, medens rutefly fra Lufthansa, British Airways, SAS m.fl. fortrinsvis benyttede Tegel.

Nutidens Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt

Siden 1. november 2020 har Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt (med IATA koden BER) været Berlins eneste. Den består af de nye terminaler 1 og 2 samt den tidligere terminal K fra Schönefeld, der nu hedder terminal 5. Terminalerne, der er velforsynede med shopping-muligheder, restauranter og lounges m.v. har en kapacitet, som er beregnet til 43 mio. passagerer årligt. Denne skal i takt med passagerudviklingen øges med en ny terminal 3 med en kapacitet på 15 mio. passagerer, hvorefter terminal 5 vil blive nedlagt. Til sammenligning benyttede næsten 35 mio. passagerer Berlins tidligere lufthavne i 2018.

Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt har to startbaner, dels Schönefelds sydlige startbane, der er forlænget fra 3.000 til 3.600 m og nu udgør BER's nordlige startbane, dels en ny startbane på 4.000 m med bredde til de helt store fly som Airbus A380, som er anlagt syd for den nye lufthavns terminalbygninger, som er placeret på arealet mellem de to startbaner, der ligger så langt fra hinanden, at fly kan starte og lande samtidig.

Med standpladser og direkte adgang til BER’s startbaner har Messe Berlin etableret Berlin ExpoCenter Airport i lufthavnens sydøstlige udkant og dermed skabt rammer for afholdelse af fly-udstillinger i konkurrence med Paris Air Show.

Infrastruktur

Type
Vejforbindelse A113 og B96a 2 km hhv. 5 km
Parkering Flere P-huse Flere end 10.000 pladser
Jernbane Berlin Hauptbahnhof Terminal 1-2
S-tog Berlins S-togsnet Terminal 1-2 samt 5
Bus Flere ruter Terminal 1-2 samt 5

Eksterne Links

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig