Turnéteater, har fra første færd præget teatret som kunstart, fx commedia dell'arten, som turnerede på tværs af landegrænser.

Faktaboks

Etymologi

1. led af fr. tournée 'rundrejse', perf.part. af tourner 'dreje, vende, kredse', af lat. tornus 'drejeskive'

Også kendt som

omrejsende teater

Teaterselskaberne havde delvis form af familiedynastier, der bragte de sceniske færdigheder videre fra generation til generation, en model, som siden kendes fra cirkus.

Inden for barokteatret spillede de tysk-nederlandske vandretrupper en stor rolle, bl.a. turnerede de i Norden. Men også Molière turnerede i 13 år før sit gennembrud i Paris. I 1700-tallet blev synet på de rejsende trupper stadig mere skeptisk og overtaget af idéen om at teater som betydningsfuld kunst- og kulturinstitution var knyttet til den stationære aktivitet. Men i fx Italien holdt strukturen med de turnerende selskaber sig dog som den dominerende til midten af 1900-tallet.

Demokratiseringen af teatret

I Danmark som i Europa var der en stor turnévirksomhed af private selskaber langt op i 1900-tallet. Repertoireudbuddet var med få undtagelser præget af det umiddelbart salgbare.

De idéer om et folketeater, som efter 1. Verdenskrig i Frankrig førte til dannelsen af Théâtre National Populaire og i USA til Theatre Guild, opstod ud fra ønsket om at demokratisere adgangen til teaterkunsten. I Sverige samledes turnéteater i 1935 i institutionen Svenska Riksteatern og for Norges vedkommende i 1949 i Riksteatret.

Turnéteater i Danmark

I Danmark forblev turnéer længe private initiativer, bortset fra Det Kongelige Teaters gæstespil i provinsen, som 1935 blev en lovpligtig del af virksomheden. Enkelte privatteaterdirektører, fx Gerda Christophersen, havde ambitioner, der rakte ud over det sædvanligvis populære repertoireudbud.

Demokratiseringstanken førte i Danmark til stiftelsen 1946 af ARTE, som samarbejdede med Andelsteatret fra 1948 og med Dansk Folkescene, grundlagt i 1954 af FOF. Denne turnéaktivitet indgik 1963 i dannelsen af Det Danske Teater, som sammen med Den Jyske Opera var de faste medlemmer i Det Rejsende Landsteater 1977-1991.

Hovedparten af det rejsende voksenteater aftages af 75 lokale teaterforeninger (2000), godkendt af amterne som billetdistributører. Deres landsorganisation, Danmarks Teaterforeninger, rejste i 1991 midler til et forsøg med en garantiordning. Denne skulle fungere som et sikkerhedsnet under foreninger, som indlagde sværere tilgængelige forestillinger, herunder ny dans og musikdramatik, i en sæsons udbud. Fra 1997 er denne tilskyndelse til udvikling af foreningernes repertoire overgået til Teaterrådets garantifond.

Gruppe- og børneteater

Det fra 1960'erne opvoksende gruppe- og børneteater driver turnévirksomhed, bl.a. med støtte fra Det Rejsende Børneteater og Opsøgende Teater. Den væsentligste del af børneteater og opsøgende teater finder sit publikum i kommunale institutioner, børnehaver, skoler, biblioteker og lignende, hvor staten refunderer 50 % af amters og kommuners udgifter til køb af forestillinger. Danske børneteatre, gruppeteatre (fx Odin Teatret) og mindre teatre turnerer desuden ofte i udlandet.

På initiativ af Dansekontoret og Kulturhus Århus blev der i 2001 oprettet et særligt netværk til turnéer med ny dans. Aktiviteten blev påbegyndt i 2002.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig