Når medlemmer af en given gruppe betegner ikke-medlemmer som fremmede, følger ofte, at de samtidig opfatter dem som skræmmende, truende eller farlige. Herefter er vejen banet for, at man tillægger disse “fremmede” en række negative personlige egenskaber; og derpå til at omtale disse samme mennesker med konkrete, nedsættende udtryk som fx “kriminel”, “terrorist”, “voldspsykopat”, “bandemedlem” m.m. Hermed er stigmatiseringsprocessen igangsat.
Man går fra det konkrete til det generaliserende. Således tillægges alle, som har et givet kendetegn, ens negative personlighedstræk.
Processen medfører en form for logisk kortslutning: de “fremmede”, som er blevet tillagt en række negative egenskaber på grund af en række vilkårlige kendetegn, opfattes nu således, at disse selvsamme egenskaber er en del af deres personlighed, og at kendetegnene er udtryk for disse.
Udgangspunktet for mange af de sociologer, der har undersøgt og analyseret stigmatiseringsprocesser, har været den symbolske interaktionisme. Inden for denne teoriretning skabes meningsdannelsen i interaktionen mellem mennesker, hvor forventninger er med til at skabe såvel selvopfattelse, individualitet og holdninger som kollektive følelser og kollektiv identitet.
Disse sociologer har ofte beskrevet og analyseret stigmatiseringsprocesser, hvor det er majoriteten af befolkningen eller de mest magtfulde og indflydelsesrige mennesker, der definerer nogle personer eller grupper som sociale afvigere. Af den grund marginaliseres eller ekskluderes personerne eller grupperne fra vigtige fællesskaber i samfundet. Sådanne stigmatiseringsprocesser ses ofte i forhold til fx etniske, kulturelle eller religiøse minoriteter.
Fokus har været på mikroprocesserne, mens samfundets makroforhold sjældent er blevet inddraget. Goffmann og Becker lagde begge vægt på, at stigmatiseringsprocessen fandt sted i det fysiske møde.
Socialkonstruktivistiske teoretikere har i større omfang lagt vægt på selve italesættelsen af noget, fx stofmisbrug eller nogen, fx rockere som en fare, en trussel eller et socialt problem. Italesættelsen (diskursen) fører altså ifølge denne opfattelse til, at bestemte grupper stigmatiseres.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.