Da den pietistisk prægede kongemagt i 1739 havde dekreteret skolegang og undervisningspligt for alle børn i landdistrikterne, blev resultatet ikke det forventede: Godsejerne protesterede, og skolebyggeriet blev ujævnt fordelt fra egn til egn; se også dansk skolehistorie (til almuens oplysning).
Derfor var det forståeligt, at Frederik 6. i 1814 ved sin lovgivning om skolegang og undervisningspligt for både land og by sørgede for et handlekraftigt skolestyre bestående af skolekommission, skoledirektion og biskop.
Fra 1814 fandtes tre grundskoleformer i hhv. landsognene, købstæderne og København, alle under statslig og gejstlig indflydelse. I løbet af 1800-t. lykkedes det for det hierarkiske skolestyre at få folkeskolen nogenlunde accepteret, bl.a. ved bøder for ulovlige forsømmelser og mere virksomt ved etablering af smidige lokale skoleordninger, fx den vestjyske, der fungerede ca. 1820-1950 og tillod, at de større børn næsten ikke gik i skole i landbrugets travle tid om sommeren, men mere om vinteren.
Først i 1958 ophævedes skellet mellem det landsbyordnede og det købstadordnede skolevæsen, så børn på land og i by principielt fik samme uddannelsesmuligheder. København bevarede indtil 1990 sin særordning, der gav vidtstrakte beføjelser til Københavns Skoledirektion.
I dansk skolestyres udvikling blev Sønderjylland en kilde til særlig inspiration, idet den sønderjyske skoleordning efter Genforeningen i 1920 adskilte sig fra kongerigets skolestyrelse på tre områder: ved at hver skole oftest fik egen skolekommission, ved at de sønderjyske folkeskoler næsten blev fritaget for gejstligt tilsyn, samt ved at der blev ansat amtsskolekonsulenter for regionens folkeskoler.
I 1933 blev det gejstlige tilsyn stort set ophævet nord for Kongeåen. Først i 1949 blev skoleområdets Kongeågrænse dog helt slettet, idet enhver kommune fik én skolekommission, men til gengæld mulighed for at oprette skolenævn ved de enkelte skoler.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.