Refleksiv praksislæring forkortes RPL og er en professionsdidaktik, som har til hensigt at udvikle studerendes evne til at træffe kvalificerede beslutninger og udvikle praksis på baggrund af kritisk refleksion, professionel identitet, dømmekraft og handlekompetence. Refleksiv praksislæring har til formål at integrere tænkning, oplevelse og handling i undervisningens læringsaktiviteter gennem udvalgte undervisningsmetoder, som kombinerer teoretiske perspektiver med professionernes praksis.
Refleksiv praksislæring er en moderne professionsdidaktik rettet mod professionsbachelor- og erhvervsakademiuddannelserne. Refleksiv praksislæring kan defineres som refleksion over, i eller med praksis med teoretiske analyser og praktiske synteser. Det er i samspillet mellem teori og praksis professionsdidaktikken bliver realiseret.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.