Faktaboks

David A. Kolb

David Allen Kolb

Født
12. december 1939, Moline, Illinois, USA
Nationalitet
Amerikansk
Virkested
Emeritus Professor of Organizational Behavior ved Weatherhead School of Management, Case Western Reserve University

David A. Kolb udgav sin vigtige bog "Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development" på engelsk i 1984. Heri forklarer han, at en person kun kan opnå læring gennem opdagelse og erfaringer. Kolbs teori har sin akademiske oprindelse i tidligere teorier fra Kurt Lewin, Jean Piaget, John Dewey, Paulo Freire og andre.

Kolbs læringsbegreb

Kolb præsenterede i mange senere udgivelser sin forståelse af, hvordan den måde der opleves på påvirker læring. Kolb mente, at al læring involverer tilegnelse af abstrakte begreber tilpasset forskellige læringssituationer. Nye konkrete oplevelser er dermed en forudsætning for udvikling af nye abstrakte begreber og forståelser.

Kolbs erfaringsbaserede læringsteori præsenteres typisk som en 4-trins læringscyklus, hvor 4 integrerende processer er vigtige for læring:

  1. Konkret oplevelse – et møde med en ny oplevelse/ny situation, der inkluderer at gøre noget aktivt; det kan også omfatte nye fortolkninger af en eksisterende oplevelse.
  2. Reflekterende observation – at gennemgå og reflektere over oplevelsen og den efterfølgende forståelse, som dette genererer.
  3. Abstrakt konceptualisering – konklusion og modifikation baseret på erfaringens læringsresultat, udvikling af en ny tilgang eller implementering af (nye) ideer.
  4. Aktiv eksperimentering – nye eksperimenter planlagt og gennemført; de er et grundlag for nye konkrete oplevelser i den løbende læringscyklus. Læring betragtes som en integreret proces, hvor hver fase understøtter og bygger ind i den næste. Dette har været meget brugt som en teoretisk og praktisk tilgang inden for entreprenørskabsundervisning.

David Kolbs virke

David Kolb er uddannet BA i psykologi, filosofi og religion på Knox College og tog sin ph.d. i socialpsykologi fra Harvard University. Han var professor i organisatorisk adfærd og ledelse ved MIT Sloan School of Management og ved Weatherhead School of Management, Case Western Reserve University, hvor han i øjeblikket er emeritusprofessor i organisatorisk adfærd.

David Kolb er formand for Experience Based Learning Systems (EBLS), en organisation, som han grundlagde i 1980 for at fremme forskning og praksis om erfaringsbaseret læring. EBLS har udviklet mange erfaringsbaserede øvelser og selvevalueringsinstrumenter, herunder den seneste Kolb Learning Style Inventory 4.0 og Kolb Educator Role Profile, en kategorisering designet til at hjælpe undervisere med at anvende erfaringsbaserede læringsprincipper i deres arbejde.

Han er bedst kendt for sin forskning i erfaringsbaseret læring og læringsstile beskrevet i den nye anden udgave af Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development (2014). Derudover har han skrevet mange tidsskriftsartikler og bogkapitler om erfaringsbaseret læring.

David Kolb har modtaget adskillige forskningspriser og fire æresgrader som anerkendelse af hans bidrag til erfaringsbaseret læring på videregående uddannelser.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig