Standard-palleløfter.
En manuel palleløfter kan typisk køre med flere ton gods. Det er verdens mest udbredte transportør for gods over korte afstande.
Toyota Material Handling Danmark.

En palleløfter er et simpelt køretøj til at flytte og transportere paller med. Den består af en platform med to gafler, der sættes ind under pallen, og et håndtag, der bruges til at løfte gaflerne få cm og flytte pallen.

Faktaboks

Også kendt som

pallevogn, håndløftevogn

Palleløftere bruges typisk i lastvogne samt på distributionscentre og fabrikker til flytning af paller på 1-3 ton over korte afstande. De er et billigt og effektivt alternativ til gaffeltrucks, da de er nemme at betjene og kræver kun minimal træning. De kan desuden anvendes uden certifikat, så længe et løft ikke overstiger 1 m. Palleløftere bruges ofte i forbindelse med pallereolsystemer.

En palleløfter har typisk to hjul yderst på hver gaffel, hvorfor tyngdepunktet for godset ligger mellem de forreste og bagerste hjul. Gaffeltrucks har som regel tyngdepunktet foran forreste hjul, hvorfor en tung kontravægt er nødvendig.

Afstanden mellem gaflerne er fast. I modsætning til mange gaffeltrucks, hvor gaflerne kan forskydes sideværts, kan en palleløfter kun anvendes til én type palle (se palle vedrørende de forskellige størrelser).

Typer

Palleløfter på lager

Denne el-stabler kan løfte mere end 5 m. Denne model anvender støttearme ved høje løft for at minimere risiko for uheld.

Mitsubishi Forklift Trucks.

Manuelle palleløftere er den mest grundlæggende og almindelige type. Gaflerne løftes ca. 1 cm ved at pumpe med håndtaget. Den ringe frihøjde stiller store krav til, at gulvet er hårdt og plant.

Ved længere transporter er elektriske palletrucks mere effektive og nemmere at bruge end manuelle palleløftere, da de kræver en mindre fysisk indsats at betjene. Betjeneren kan styre køretøjet med et håndtag, men vedkommende kan også transporteres på køretøjet enten stående på en platform eller siddende på et sæde.

En særlig type palleløfter er el-stableren, også kaldet gaffelstableren. Trods denne variants relativt spinkle konstruktion har den en høj løftekapacitet takket være godsets tyngdepunkt mellem hjulsættene. Modellen har således to sæt gafler: et sæt med hjul og et sæt løftegafler, der ovenover er forbundet til masten. Der findes modeller til at stable paller i mere end 7 m i højden.

Der findes også andre typer af palleløftere, da designet og teknologien fortsætter med at udvikle sig.

Historie

Palleløftere var udbredte i slutningen af 1920'erne. De fandtes i forskellige udgaver, hvor de største kunne klare et løft på op til 2½ ton. De anvendtes i Danmark f.eks. hos General Motors bilfabrik, på margarinefabrikker og hos FDB, mens Statsbanerne endnu i 1929 ikke havde forsøgt sig. Men snart blev håndløftere også standard på alle jernbanestationer. I 1966 havde banerne således 680 palleløftere som supplement til sine 80 gaffeltrucks.

Læs også

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig