En gaffeltruck er en motoriseret palleløfter til at løfte, transportere og stable gods ved hjælp af to parallelle, vandrette stænger (gafler), som køres ind under godset og som hæves på en mast. For at det ikke skal tippe vejer køretøjet mere end lasten. Føreren sidder ofte vendt mod godset under et tag eller styrehus, som modvirker skader fra nedfaldende gods.
For let at kunne manøvrere mellem reoler, f.eks. i skibslaster eller containere , har gaffeltrucken en lille drejeradius, da baghjulene eller baghjulet er køretøjets styrehjul. Gaflerne bevæger sig op og ned langs en mast foran på køretøjet. Masten kan vippe (tiltes) ind mod styrehuset for at løfte godset fri af jorden og forhindre, at godset vælter under kørslen. En mast består ofte af flere dele, som kan skydes op og derved give en stor løftehøjde. En dobbelt mast med en ydermast og en forskydelig indermast (duplex) har normalt en løftehøjde på op til 4 meter, mens en tredobbelt mast (triplex) løfter op til 7,5 meter. Gaffeltrucks med særlig høj mast kan løfte mere end 16 m.
De største gaffeltrucks drives af en diesel- eller gasmotor. Til kørsel indendørs er elektrisk drevne køretøjer de mest anvendte, da giftig udstødning undgås, og el-køretøjer samtidig er støjsvage. Her oplades batterier natten over, eller batterier skiftes ved flerholdsskift.
Hjulene kan være massive af gummi/nylon og kører da maksimalt 15 km/t. Hjul med luftgummi kan køre op til 30 km/t.
Små gaffeltrucks kan løfte 1½ ton, mens de mest almindelige løfter omkring 3½ ton. Specialkøretøjer kan løfte mere end 100 ton.
Når gaffeltrucks kører i lavloftede rum, i en lukket lastbil eller i containere er en særlig konstruktion af masten velegnet, idet gaflerne kan løftes uden, at den inderste mast forskydes ovenud.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.