En gaffeltruck er en motoriseret palleløfter til at løfte, transportere og stable gods ved hjælp af to parallelle, vandrette stænger (gafler), som køres ind under godset og som hæves på en mast. For at det ikke skal tippe vejer køretøjet mere end lasten. Føreren sidder ofte vendt mod godset under et tag eller styrehus, som modvirker skader fra nedfaldende gods.

For let at kunne manøvrere mellem reoler, f.eks. i skibslaster eller containere , har gaffeltrucken en lille drejeradius, da baghjulene eller baghjulet er køretøjets styrehjul. Gaflerne bevæger sig op og ned langs en mast foran på køretøjet. Masten kan vippe (tiltes) ind mod styrehuset for at løfte godset fri af jorden og forhindre, at godset vælter under kørslen. En mast består ofte af flere dele, som kan skydes op og derved give en stor løftehøjde. En dobbelt mast med en ydermast og en forskydelig indermast (duplex) har normalt en løftehøjde på op til 4 meter, mens en tredobbelt mast (triplex) løfter op til 7,5 meter. Gaffeltrucks med særlig høj mast kan løfte mere end 16 m.

De største gaffeltrucks drives af en diesel- eller gasmotor. Til kørsel indendørs er elektrisk drevne køretøjer de mest anvendte, da giftig udstødning undgås, og el-køretøjer samtidig er støjsvage. Her oplades batterier natten over, eller batterier skiftes ved flerholdsskift.

Hjulene kan være massive af gummi/nylon og kører da maksimalt 15 km/t. Hjul med luftgummi kan køre op til 30 km/t.

Små gaffeltrucks kan løfte 1½ ton, mens de mest almindelige løfter omkring 3½ ton. Specialkøretøjer kan løfte mere end 100 ton.

Når gaffeltrucks kører i lavloftede rum, i en lukket lastbil eller i containere er en særlig konstruktion af masten velegnet, idet gaflerne kan løftes uden, at den inderste mast forskydes ovenud.

Sikkerhed og standarder

En gaffeltruck-fører skal have et førerbevis i form af et certifikat bortset fra, når vedkommende arbejder begrænset f.eks. med en maksimal løftehøjde på 1 meter eller hvis gaffeltrucken tilhører et skib og kun betjenes af skibets besætning. Certifikatet udstedes af en erhvervsskole eller et AMU-center efter en både teoretisk og praktisk prøve i at føre gaffeltruck og/eller gaffelstabler. Man skal være fyldt 18 år for at opnå certifikatet, men unge fra 15 år kan dog også få certifikat i forbindelse med en uddannelse. Man skal også kunne dokumentere kravet om et godt helbred, hvilket bl.a. kan ske gennem alle typer af kørekort til bil, knallert m.v.

Det kunne være vanskeligt at vælge mellem de mange modeller på markedet. Til hjælp udgav Dansk Standard blanketten DS 766 om gaffeltrucks i 1965. Den var udarbejdet med inspiration fra en tilsvarende tysk, og nu kunne også danske leverandører give deres kunder standardiserede oplysninger om deres produkter ud fra ensartede begreber. Standarden blev senere opdateret, og nyeste udgave af DS 766 blev udgivet i 1983.

Der er stor risiko for ulykker med en gaffeltruck, hvorfor Arbejdstilsynet har udformet en række regler for brug af køretøjet. Blandt andet skal en truck have et hovedeftersyn mindst en gang årligt, og gafler skal jævnligt undersøges for slid og må kun repareres af specialister. Kravene til reparationen findes i en Dansk Standard 5057 fra 2022.

Typer

Mitsubishi reach truck Sensia 2

Ved smalle gange på indendørs lagre anvendes en specialbygget gaffeltruck. En metode til at gøre trucken smal er at anvende en skydemast, hvorfor modellen også kaldes skydemast-truck. Når masten og derved lastens tyngdepunkt kan køres tilbage mellem truckens hjul, undgår man at indbygge en nødvendig kontravægt. Denne type har ofte en høj mast og er velegnet til højlagre. Billedet viser en reach truck, hvor masten er kørt bagtil.

Af /https://www.mitsubishi-forklift.dk.
Linde smalgangstruck model 5213 12 ton

En anden truck til brug ved smalle gange er smalgangstruck, hvor gaflerne ikke sidder foran masten men kører sideværts. Også denne type truck er velegnet til højlagre.

Af /https://www.nc-nielsen.dk.

I de sidste årtier er antallet af forskellige typer gaffeltrucks vokset betragteligt, idet intet mere er standard. Der er utallige muligheder for chassis- og stelstørrelser, førerhuse, mastestørrelser, designvarianter, sikkerhedsteknologi og ekstraudstyr. F.eks. kan gaflerne erstattes af et spyd til transport af tæpper, eller en gaffeltruck kan monteres med et sideskift til at bevæge gaflerne sideværts, så de passer til godset. En enkelt af de store leverandører, Linde, tilbyder således 80 produktserier med op til 382 modelvarianter og over 10.000 udstyrsmuligheder.

Største leverandører

Verdens 10 største leverandører ifølge Statista (antal solgte enheder):

Firma, land markedsandel
Toyota, Japan 28%
Kion, Tyskland 14%
Jungheinrich, Tyskland 9%
Mitsubishi, Japan 8%
Crown, USA 8%
Hyster-Yale, USA 6%
Anhui Heli, Kina 4%
Kalmar, Finland 4%
Hangcha, Kina 3%
Manitou, Frankrig 3%

Historie

De første køretøjer tæt på vor tids gaffeltrucks udvikledes i USA i 1920’erne. I 1923 lancerede firmaet Yale en elektrisk drevet truck med gafler, hvor masten kunne løfte gaflerne i en højde over selve trucken. Firmaet Clark markedsførte en forhjulsstyret gaffeltruck i 1924, og i 1928 lanceredes en gasdrevet truck med hydraulisk platform foran, massive gummihjul, kontravægt, forhjulstræk og med styring på baghjul. Firmaets produktlinje udvikledes efterhånden og ved 2. Verdenskrigs udbrud sad Clark på 90 % af det amerikanske marked for gaffeltrucks.

Gaffeltrucks fik dog først fra 1930-erne deres egentlige gennembrud ved anvendelse af standardiserede paller. Det var også først på den tid, at der for alvor solgtes gaffeltrucks, hvor føreren kunne sidde på trucken. Oprindelig løftedes gaflerne af stålkabler, men de erstattedes af kæder. Selve masten blev på nye modeller løftet hydraulisk.

Gaffeltrucks blev snart anvendt i den amerikanske industri, hvor man regnede med, at de interne transportomkostninger på grund af gaffeltrucks faldt mere end 30 %. Det anslås, at mens 36 % af en typisk fabriks driftsomkostninger tidligere gik til transport, faldt omkostningerne til 20-25 % takket være gaffeltrucken.

Gaffeltrucks i Danmark

De første trucks herhjemme kom til som forsøg allerede før 2. Verdenskrig. DFDS i Århus havn benyttede i 1939 elektrisk drevne køretøjer, som sammen med transportbakker og elektrisk drevne mobilkraner læssede og lossede deres rutefærger. Efter krigen købte selskabet gaffeltrucks, så snart det blev muligt. DFDS var det ledende rederi for stykgods i Danmark, og det havde snart gaffeltrucks i alle de havne, det sejlede til, 39 stykker i alt. En lastvogn kunne læsses eller losses på få minutter takket være dem.

Under 2. Verdenskrig satsedes kraftigt på gaffeltrucks i transport af krigsmateriel, og der kom en stor produktion i gang af disse køretøjer. Efter verdenskrigen kunne kunderne vælge mellem et stort antal mærker og modeller. I 1950-erne fandtes på det danske marked omkring 30 forskellige mærker, og en enkelt fabrikant kunne levere hele 51 forskellige modeller.

Nogle af de første modeller krævede en gangbredde på 2,75 m, men nye modeller i 1950-erne kunne nøjes med 2,30 m. Således lanceredes i 1956 en reach truck, som forbedrede lagerlokalers udnyttelse med 40-50 %.

Japanske gaffeltrucks kom på det danske marked i 1967, og disse prisbillige trucks fik straks stor succes på især de mindre størrelser på 1½ til 3 ton.

Det danske marked var oprindelig domineret af benzin- eller gasdrevne trucks. Mens man i Europa generelt havde 40 % elektriske, 50 % dieseldrevne og kun 10 % benzin- og gasdrevne trucks, så udgjorde sidstnævnte herhjemme mere end 50 % i 1980-erne. Det skyldtes, at den såkaldte ”blå” benzin var afgiftsfri, og samtidig kunne Kosangas levere billig og ligeledes afgiftsfri gas.

Dansk produktion

Der har været produceret gaffeltrucks i Danmark. Den første virksomhed etableredes i Lemvig i begyndelsen af 1960-erne af Jens Laursen, som opkaldte sine trucks efter sig selv, så de kom til at hedde Je-Lau. Motorer og gear kom fra udlandet, mens øvrige dele fremstilledes herhjemme. I forhold til datidens ret små gaffeltruck var de første benzin eller gasdrevne modeller ret store køretøjer på 2 og 2½ ton.

Vemmelev Maskinfabrik startede produktion af en mindre truck, Trucklet. En større produktion af det amerikanske truckmærke Towmotor kom i gang i 1953. Fabrikken fik efterhånden lov til at sælge til hele verden undtagen USA, Canada, Australien og England. Produktionen skete på en fabrik i Ringsted, men da Caterpillar købte Towmotor i 1973, stoppede den danske licensproduktion.

Fabrikken Je-Lau blev slået sammen med en anden dansk virksomhed, Heden, og skiftede på et tidspunkt Je-Lau navnet ud med Dantruck. Produktionen i Lemvig blev nedlagt i 2008 som landets sidste.

Læs også

Litteratur

Jørgen Burchardt: ”Gods på vej”, Teknisk Museum/Kulturbøger 2016.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig