I bestræbelsen for at opnå en mere naturnær lyskraft og farveintensitet eksperimenterede især Monet, Renoir og Pissarro sig frem til en helt ny kolorisme og penselteknik. De kunne i naturen iagttage et samspil af atmosfæriske farvebrydninger, som var langt rigere og mere kompliceret, end de traditionelle metoder tillod maleriet at gengive.
De udviklede derfor nye fremgangsmåder, der til en vis grad var foregrebet af Eugène Delacroix. De afstod fra at blande og tone farverne på paletten (pigmentblanding) og satte i stedet genstandenes lokalfarver, belysningsfarver, skyggefarver og refleksfarver op på lærredet side om side i små kommalignende enkeltstrøg; ved betragtning på den rette afstand forenede farverne sig i betragterens øje (optisk blanding) til en flimrende og vibrerende helhed, hvis maleriske lyskraft var af en indtil da ukendt naturnærhed. Impressionisternes nye "regnbuepalet" var sammensat af solspektrets rene farver samt hvidt; jordfarver og sort blev udeladt. For yderligere at styrke opfattelsen af billedernes lysreflektion udnyttede de kontrasten mellem spektralfarvernes kolde og varme egenskaber.
Med impressionismen nåede maleriet således et højdepunkt i naturnær farve- og lysbehandling, og retningen lader sig i denne henseende betragte som det naturefterlignende maleris historiske kulmination. Denne naturalistiske side blev også understreget ved det fotografiske øjebliksbilledes betydning for impressionisterne; de efterlignede gerne snapshoteffekten i fotografiernes ofte lidt tilfældigt virkende motivbeskæringer til at fremme indtrykket af det flygtige og momentane.
Især Degas udnyttede disse muligheder til raffinerede yderligheder i sine balletbilleder, interiørskildringer af badende kvinder mv. Hans beskæringer af de skildrede scener ses ofte forbundet med utraditionelle synsvinkler, der betoner motivernes fladevirkninger, et forhold, der også kendes fra bl.a. Monets åkandebilleder.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.