afsætning - salg

Afsætning er den mængde enheder af et produkt eller en vare, som en virksomhed sælger i en nærmere angivet periode på et bestemt marked. I bredere forstand tales der også om afsætning af tjenesteydelser.

Faktaboks

også kendt som:

salg

I den mikroøkonomiske teori og den moderne industriøkonomi spiller begrebet en vigtig rolle, og her fokuseres ofte på afsætningens prisafhængighed.

Hvis en virksomhed har monopol på salg af et produkt, dvs. er ene om at sælge produktet på det pågældende marked, vil afsætningen normalt falde, når virksomheden forhøjer prisen. Hvis en monopolist kan holde sine kunder adskilt i to eller flere grupper, kan dette udnyttes ved at prisdifferentiere, dvs. ved at lade den ene gruppe betale en højere pris end den anden.

Hvis markedet er oligopolistisk, dvs. præget af få, store virksomheder, må virksomhederne normalt regne med, at deres afsætning ikke kun afhænger af deres egen, men også af konkurrenternes pris. Desuden må enhver virksomhed forudse, at en ændring i egen pris sandsynligvis vil fremprovokere en ændring i konkurrenternes priser.

Afsætningsproblemstillinger på et oligopolistisk marked studeres ofte ved hjælp af spilteori. Fx kan det på et marked med to virksomheder undertiden være bedre for dem begge, hvis de er enige om prisfastsættelsen frem for at konkurrere på den. Forudsætningen er, at virksomhederne må være tilstrækkelig opsat på i en periode at undlade at bryde en formel eller uformel aftale.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig