Faktaboks

Theofanes Confessor
Født
760, Konstantinopel
Død
12. marts 817, Samotrake
Levetid - kommentar
Fødselsåret er omtrentligt

Theofanes Confessor var en byzantinsk forfatter, hvis krønike, Chronographia, er en af hovedkilderne til 600-tallets og 700-tallets historie, og som har haft stor indflydelse på eftertidens opfattelse af Det Byzantinske Rige. Theofanes er helgen i både den katolske og ortodokse kirke.

Liv

Theofanes var en del af livet omkring hoffet under Leon 4., før han besluttede sig til at blive munk. Herefter levede han bl.a. i et kloster på den østlige side af Marmarahavet, hvor han senere blev abbed.

Han deltog i det 7. økumeniske koncil i 787 og var her med til at fordømme ikonoklasme. Han deltog i tidens diskussioner og kontroverser og tilhørte den moderate fløj i kirken, der stod i opposition til den rigoristiske fløj, som var repræsenteret ved Theodor fra Studios. Som konsekvens af den genopståede strid om ikoner blev striden bilagt, og Theodor forfattede et enkomion til Theofanes efter dennes død.

På befaling af Leon 5. tog Theofanes i 815 til Konstantinopel, hvor kejseren krævede, at han bekendte sig til ikonoklasme. Da Theofanes nægtede, blev han sat i fængsel og mishandlet og efterfølgende sendt i eksil på øen Samothrake, hvor han døde. Det var den behandling, hans martyrium, der gav ham tilnavnet Confessor 'Bekenderen'.

Værk

Theofanes' krønike eller Chronographia dækker årene 284-813, dvs. fra kejser Diokletian til Michael 1. Rangabe. Værket følger et fast skema med et kapitel af varierende længde til hvert år og angivelse af år siden skabelsen og af kejseren og andre vigtige personers regeringsår. Værket er en fortsættelse af Georg Synkellos' verdenskrønike, og en del af det materiale, som Georg samlede til sin krønike, har fundet vej til Theofanes' værk. Værket bygger for en stor del på kendte historikere, fx Prokopios, men hen mod de senere århundreder er kilderne svære at identificere.

Hvor meget af det oprindelige kildemateriale, der stammer fra Theofanes og Georg selv, er svært at fastslå. Eftersom de begge levede under og for en stor del deltog i begivenhederne omring hoffet og kirken i anden halvdel af det 8. og de første år af det 9. århundrede, bygger disse dele med stor sandsynlighed på egne observationer.

Indflydelse

Værket er sammen med patriarken Nikeforos 1.s Kortfattet Historie en hovedkilde til begivenhederne i 600- og 700-tallet og har fået stor indflydelse på eftertidens opfattelse af Det Byzantinske Rige.

Theofanes' stærke modstand mod ikonoklasme kommer tydeligt til udtryk i hans beskrivelser og fordømmelse af ikke mindst Konstantin 5. Dette bias har sat sig aftryk i eftertiden, der ofte ukritisk har gengivet Theofanes' beskrivelser af begivenhederne under billedstriden. Flere episoder i krøniken anses i dag for fiktion og polemik, som af ideologiske årsager er skrevet ind.

Theofanes' krønike blev delvist oversat til latin. Den fik således udbredelse i vest, ligesom den var meget populær i Det Byzantinske Rige.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig