Storbritannien - massemedier

Artikelstart

Storbritannien - massemedier, Så tidligt som 1693 blev censuren ophævet. Det første trykte dagblad, der udkom regelmæssigt, var The Daily Courant fra 1702. Kort efter begyndte Daniel Defoe udgivelsen af ugeskriftet Review, der udkom 1704-13. Han indførte lederen i britisk presse og fik i det hele taget stor betydning for andre aviser og for tidsskrifter som The Tatler, The Examiner og The Spectator (grundlagt hhv. 1709, 1710 og 1711).

Største dagblade (primo 2000)
kvalitetsaviser oplag (hverdage)
The Daily Telegraph 1033000
The Times 724000
The Financial Times 445000 heraf 245.000 solgt i udlandet
The Guardian 398000
The Independent 225000
populær- og mid-market-aviser
The Sun 3553000
Mail 2367000
Mirror 2262000
Daily Express 1044000
Daily Record 630000
Daily Star 512000

Fra 1785 udkom avisen The Daily Universal Register, stiftet af John Walter. Den skiftede i 1788 navn til The Times og kom til at præge britisk presse i store dele af 1800-t. Søndagsudgaven, The Sunday Times, udkom første gang i 1822. Med inspiration fra USA udgav Alfred Harmsworth (senere lord Northcliffe) fra 1896 sensationsaviserne Daily Mail og fra 1903 Daily Mirror, der udkom i store oplag; de har senere skiftet navn og hedder nu blot Mail og Mirror. Northcliffe drev aviserne sammen med sin bror Harold Rothermere. Andre avisimperier i første halvdel af 1900-t. var Beaverbrook Newspapers, stiftet af Max Aitken (lord Beaverbrook), der bl.a. omfattede Daily Express (købt 1916) og Sunday Express (grundlagt 1918).

Der findes ca. 130 dagblade og søndagsaviser i Storbritannien (2000); desuden udgives over 2000 ugeaviser og omkring 7000 tidsskrifter. Landsdækkende aviser inddeles almindeligvis i kvalitets- og populæraviser pga. forskelle i stil og indhold. Fem dagblade og fire søndagsaviser betegnes som kvalitetsaviser.

The Observer, grundlagt 1791, er verdens ældste landsdækkende søndagsavis, mens The Times er Storbritanniens ældste landsdækkende avis. Aviserne er så godt som altid økonomisk uafhængige af politiske partier. De landsdækkende aviser, Londonaviserne og en del regionale aviser ejes af et antal store selskaber, hvoraf de fleste også er indblandet i anden udgiver- og kommunikationsvirksomhed. Det anslås, at over halvdelen af befolkningen på en gennemsnitlig hverdag læser en landsdækkende morgenavis.

Fleet Street i London var engang et pulserende og berømt centrum for avisindustrien, men nu har alle landsdækkende aviser flyttet redaktion og trykkeri til andre dele af London eller helt væk fra hovedstaden. En af hovedkræfterne i denne udvikling var den australskfødte mediemagnat Rupert Murdoch, der fra 1969 havde opkøbt en række britiske aviser, tabloider såvel som det respekterede Times Newspapers Ltd. Flere aviser, fx The Financial Times (grundlagt 1888) og The Guardian (grundlagt 1821), får også trykt udgaver i andre lande.

Over 85% af befolkningen læser en regional- eller lokalavis. De fleste byer i Storbritannien har deres egen lokalavis, der især dækker lokalstof og udkommer som morgen-, eftermiddags- eller søndagsavis. London har kun én eftermiddagsavis, The Evening Standard, der er grundlagt 1827. Udgiveren, Associated Newspapers, har siden 1999 også udgivet en gratis avis, London Metro.

Skotland har egne nationale dagblade, og her har Daily Record, grundlagt 1885, størst oplag. I Wales omfatter ugeaviserne walisisk- og tosprogede aviser, og de modtager statsstøtte som led i bevarelsen af walisisk. Nordirlands dagblade udgives alle i Belfast, hvor Belfast Telegraph, grundlagt 1870, er størst.

Flere hundrede gratis, reklamefinansierede aviser er dukket op i Storbritannien i de senere år, ligesom mange etniske minoritetsgrupper udgiver aviser og tidsskrifter, de fleste på uge- eller månedsbasis. Det kinesiske Sing Tao, Daily Jang på urdu og det arabiske Al-Arab er dog dagblade. Muslim News, en gratis ugeavis i hele Storbritannien, hævdes at have over 60.000 læsere. Mange engelsksprogede provinsaviser har specialudgaver til lokale etniske minoriteter.

Storbritanniens mest solgte tidsskrifter har udførlige radio- og tv-programmer, fx Sky TV-Guide og Radio Times. Førende politiske magasiner er The Economist (grundlagt 1843), New Statesman (grundlagt 1913) og endnu et tidsskrift med navnet Spectator (grundlagt 1828). Udgiverne er for de nationale dagblades vedkommende samlet i Newspaper Publishers Association.

Regionale og lokale udgivere repræsenteres af Newspaper Society, stiftet 1836, der menes at være verdens ældste udgiversammenslutning. De væsentligste internationale nyhedsbureauer er Reuters og Associated Press (se AP), og det vigtigste nationale nyhedsbureau er Press Association.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig