Rupert Murdoch

Faktaboks

Rupert Murdoch
Født
11. marts 1931

Artikelstart

Rupert Murdoch, Keith Rupert Murdoch, f. 11.3.1931, amerikansk bladudgiver og international mediemagnat. Rupert Murdoch er født i Australien som søn af journalisten og bladudgiveren Keith Murdoch (1885-1952). Han arvede i 1952 avisen The News i Adelaide og blev direktør for udgiverselskabet News Limited. Siden overtog han aviser, magasiner og andre medieforetagender i Australien; News Limited blev grundlaget for News Corporation (News Corp.) skabt af Murdoch i 1979 og i 2010 vokset til verdens (efter indtægt) næststørste mediekoncern.

I 1969 købte Rupert Murdoch de britiske aviser The Sun og News of the World, og i 1981 erhvervede han Times Newspapers Ltd., der bl.a. omfatter The Times, The Sunday Times og The Times Literary Supplement. Da Murdoch på den tid var kendt som udgiver af sensationsaviser, vakte sidstnævnte køb bekymring for, om også kvalitetsavisen The Times ville blive populariseret, hvilket dog ikke skete.

I midten af 1980'erne var han den ledende kraft bag opgøret med de britiske typografer med det mål at rationalisere og modernisere avisproduktionen i Londons bladhuse. Siden har han overtaget en række regionale britiske aviser i Berrows Organization samt flere magasiner og forlag.

I USA har Rupert Murdoch bl.a. erhvervet The Chicago Sun-Times, New York Post, Today, Boston Herald, Mirror Newspapers og The Wall Street Journal (2007) samt en række magasiner og bogforlag. Murdoch har desuden interesser i andre medievirksomheder, især tv-stationer (fx London Weekend Television og Star TVAsia) og tv-satellitter (fx Sky). I 1985 overtog han filmselskabet 20th Century Fox, og han har store interesser bundet i udviklingen af medier i det hastigt voksende kinesiske marked.

I 2005 udvidede Murdoch sit forretningsfelt til internettet, som han betegner som mediernes fremtid, gennem opkøb af bl.a. en stor internetportal samt gennem en planlagt reorientering af sine øvrige medier.

En skandale vedrørende bl.a. ulovlig telefonhacking førte i 2011 til lukningen af søndagsavisen News of the World og udskød en planlagt fuldstændig overtagelse af satellit-tv-selskabet BSkyB (se Sky Television). Også den stort anlagte nyheds-app til iPad, The Daily, lanceret i 2011, måtte lukke allerede i 2012 pga. svigtende kundegrundlag.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig