Sankt Johannes Kirke kaldes også for domkirken på Nørrebro, da den er Nørrebros største kirke og den første, der blev bygget uden for Københavns volde.
Den ligger mellem Nørre Allé og Blegdamsvej tæt på Sankt Hans Torv på Nørrebro.
Sankt Johannes Kirke kaldes også for domkirken på Nørrebro, da den er Nørrebros største kirke og den første, der blev bygget uden for Københavns volde.
Den ligger mellem Nørre Allé og Blegdamsvej tæt på Sankt Hans Torv på Nørrebro.
Danske kirker ligger normalt stik øst-vest, men i Sankt Johannes Kirke afviger orienteringen markant mod nord, da kirken har tårnet med hovedindgangen mod Sankt Hans Torv og Fælledvej i sydvest.
Den historicistiske kirke er inspireret af stilformerne fra den gotiske periode. Det ses i brugen af spidsbuer, støttepiller, trappeformede gavle med kamtakker og blændinger i form af dekorative murnicher.
Formsproget er dog brugt frit og på en meget lidt gotisk måde. Vinduerne er langt større, end man lavede dem i gotikken, og gavlenes vinduer bryder de horisontale gesimser, blændingerne med gul teglstensbund er domineret af kors, og deres bund følger vinduernes form. Desuden er murfladerne for sirligt dekorerede, og de er i blank mur med dekorative detaljer i gule tegl. Som helhed er kirken dog velproportioneret og fremstår som sit eget fornemme, nygotiske værk.
Kirkens tårn har øverst et kobberdækket pyramidespir, hvis top er 54 meter over gadeniveau. Hovedindgangen med en høj, spidsbuet formstensportal er i bunden af tårnet mod pladsen.
I det indre har det treskibede kirkerum lige høje lofter i hoved- og sideskibe, og de har søjlebundter og stjernehvælv inspireret af de sengotiske bygningselementer. Søjlerne er marmorerede, dvs. at de er malet, så de fremstår som marmor, og mens ribberne er hvide, er lofterne malet lyseblå. På korets blå er der desuden malet stjerner.
I Sankt Johannes Kirke er det fornemme inventar tilpasset til kirkens overdådige arkitektur. Altertavlen i en overdådig, nygotisk ramme er et maleri fra 1818 af J. L. Lund, som forestiller himmelfarten. Maleriet var oprindeligt tiltænkt Vor Frue Kirke i København.
Prædikestolen har ligeledes et formsprog, der er inspireret af det gotiske. Det ses i fagenes spidsbuede arkader, hvori der er lettere naivt skårne figurer fra 1961, hvor også kirkens bænke blev udskiftet til de nuværende enkle i lyst træ.
Døbefonten i grå marmor er ottesidet og har en lav kumme og et højt skaft på en kvadratisk fod.
I sideskibene hænger der to relieffer, som i 1876 er skænket af brygger J.C. Jacobsen. De afbilder henholdsvis Kristus og den bodfærdige kvinde af V. Bissen og Kristus vasker Peters fødder af Nic. Schmidt. Desuden er der i kirken en kopi efter Eckersbergs maleri Kristus hos Martha og Maria, en kopi efter Correggios Maria med barnet og en kopi efter Rubens maleri af korsfæstelsen.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.