Faktaboks

Rainer Werner Fassbinder
Født
31. maj 1945, Bad Wörishofen, Tyskland
Død
10. juni 1982, München, Tyskland
Rainer Werner Fassbinder
Rainer Werner Fassbinder bag kameraet til filmen Händler der vier Jahreszeiten (Frugthandlerens fire årstider) i 1971.

Rainer Werner Fassbinder var en af Tysklands vigtigste film- og teaterinstruktører. I løbet af sit korte liv nåede han at indspille over 40 film. Ofte beskæftigede han sig med magtforhold på forskellige niveauer, såsom i ægteskabet og i samfundet. Det private og det politiske forbinder sig i hans film, og hans kritik af traditionelle samfundsstrukturer afspejler sig typisk i filmens karakterer.

Rainer Werner Fassbinder tilhørte anden generation af Neuer Deutscher Film (ny tysk film), en gruppering af yngre filminstruktører, der fra starten af 1960'erne definerede sig som værende i opposition til 1950'ernes mere traditionsbundne filmskabere. Rainer Werner Fassbinder provokerede sin samtid med en antiborgerlig samfundskritik og ikke mindst med et originalt formsprog. Især hans mangeårige samarbejde med kameramanden Michael Ballhaus (1935-2017) førte til en helt særlig, eksperimenterende æstetik.

Antiteater

Rainer Werner Fassbinder læste til skuespiller på en privatskole og søgte i 1966 og igen i 1967 ind på filmskolen i Berlin. Begge gange blev han afvist. Samtidig skrev, instruerede og spillede han med i sine egne første kortfilm. I 1967 kom han med i det lille undergrundsteater Action-Theater i München, og året efter grundlagde han sammen med bl.a. skuespilleren Hanna Schygulla og komponisten Peer Raben teatergruppen Antiteater.

Fassbinder var nu den mest toneangivende figur inden for den avantgardistiske scenekunst i Tyskland, og den autodidakte instruktør lavede i 1969 sine første spillefilm. Med filmatiseringen af sit teaterstykke Katzelmacher lykkedes det store gennembrud, og herefter fulgte den ene film efter den anden. Fassbinder var berygtet for sit ekstremt høje arbejdstempo, og blot mellem 1969 og 1971 lavede han hele tolv film – vel at mærke ved siden af sit arbejde med teater og tv.

Kærlighed er koldere end døden

Rainer Werner Fassbinder arbejdede og omgav sig gerne med det samme faste filmhold, heriblandt store kvindelige skuespillere som Hanna Schygulla og Irm Hermann (1942-2020). Med dem lavede Fassbinder sin første spillefilm, Liebe ist kälter als der Tod (1969, Kærlighed er koldere end døden), en titel, der kunne stå som overskrift for det meste af hans produktion. Hans grundtema er den udbytning af følelserne, han ser som en konsekvens af samfundsstrukturens nedslag i det private.

I et interview, der blev filmet få timer før han døde af et hjerteslag, formulerede Fassbinder sit credo: "Mennesket behøver sig selv endnu en gang for at blive hel". I sine film kredser han ofte om en spaltning, som er neurotisk, og en dobbelthed, som er helende, og spejlet var hans yndlingsrekvisit. Via spejlet afslører han menneskets splittelse mellem den, det gerne vil være, og den, det er. Også hans skuespillere fastholder denne dobbelthed med deres let kejtede kropsholdning og diktion. De hviler sjældent i sig selv og har kun glimtvis kontakt til deres egentlige jeg.

Tysklands historie set gennem kameralinsen

Gennem hele sin karriere skildrede Rainer Werner Fassbinder Tysklands dramatiske historie i det 20. århundrede. Weimarrepublikkens sammenbrud lå bag tv-serien Berlin Alexanderplatz (1980). Han beskæftigede sig med den tyske antisemitisme i teaterstykket Der Müll, die Stadt und der Tod (1975), som ikke kunne opføres i Tyskland, men blev spillet af Mammutteatret i København i 1987 under titlen Affaldet, byen og døden. De menneskelige omkostninger bag 1950'ernes Wirtschaftswunder beskrives i filmtrilogien Die Ehe der Maria Braun (1978, Maria Brauns ægteskab), Lola (1981) og Die Sehnsucht der Veronika Voss (1982, Veronika Voss' længsel). 1970'ernes kvindekamp spejles i Die bitteren Tränen der Petra von Kant (1972, Petra von Kants bitre tårer) og Martha (1973). Migrantarbejdernes kår skildres i Katzelmacher (1969) og Angst essen Seele auf (1973, Angst æder sjæle op), og terrorismen i Mutter Küsters Fahrt zum Himmel (1975, Mutter Küsters himmelfart) og Die dritte Generation (1979, Den tredje generation).

Fassbinder og nazitiden

Nazitiden nåede Fassbinder kun at beskæftige sig med i den mindre vellykkede Lili Marleen (1980), men til gengæld viser de fleste af hans film, at nazistiske værdier har overlevet nazismens sammenbrud og genintegreres i det borgerskab, de er udsprunget af. Fassbinder blev født i 1945, og som barn af krigen havde han et problematisk forhold til sin tyske identitet. Men hvor anarkistisk og normbrydende han end var politisk og kunstnerisk, knyttede han samtidig an til den periode, hvor det bedste i tysk kultur blev tilintetgjort i de nazistiske bogafbrændinger.

Han identificerede sig med kunstnere, som blev tvunget i indre eller ydre eksil af nazismen, fx Bertolt Brecht, Oskar Maria Graf (1894-1967), Marieluise Fleißer (1901-1974) og Alfred Döblin. Når han en sjælden gang instruerede andres tekster, var det deres værker, han greb fat i.

Fassbinders yndlingsinstruktør i Hollywood, Douglas Sirk, var også flygtet fra nazismen. At Fassbinder formåede at udvikle en ny folkelig filmform af de første avantgardefilms strenge form, skyldtes ikke mindst indflydelsen fra Sirk, hvis Hollywood-melodramaer Fassbinder på original vis omplantede til den bayerske provins.

Fassbinders modtagelse i Danmark

Som dramatiker blev Rainer Werner Fassbinder introduceret i Danmark med teaterversionen af Petra von Kants bitre tårerSvalegangen i Aarhus i 1975, og ud over Affaldet, byen og døden er bl.a. Den brændende by (Das brennende Dorf) blevet opført på Aarhus Teater i 1983.

I 2015 udsendte den danske filminstruktør Christian Braad Thomsen dokumentarfilmen, Fassbinder – at elske uden at kræve (Fassbinder – Lieben ohne zu fordern), baseret på tidligere ikke offentliggjorte filmoptagelser, som Braad Thomsen lavede med Fassbinder op gennem 1970'erne. I filmen fortæller Fassbinder om sin kærlighed til barndommens Hollywood, om 70'er-oprøret, om kvindefrigørelsen, om terrorismen i Vesttyskland, om kærlighed, ægteskab og børn – og om den personligt valgte galskab som det måske eneste alternativ til det herskende systems sindssyge. Filmen havde premiere på Berlinalen i 2015.

Filmografi

Fra 1966 til sin død i 1982 instruerede og/eller skrev Rainer Werner Fassbinder 31 teaterforestillinger, 33 spillefilm, fire tv-serier i 23 afsnit, fire radiospil og tre kortfilm. Desuden medvirkede han hyppigt som skuespiller i både sine egne og andres film.

Film instrueret af Rainer Werner Fassbinder:

År Titel/dansk titel
1969 Liebe ist kälter als der Tod/Kærlighed er koldere end døden
Katzelmacher/Katzelmacher
Götter der Pest/Pestens guder
Warum läuft Herr R amok?
1970 Rio das Mortes/Rio das Mortes
Das Kaffeehaus (tv-film)
Whity
Die Niklashauser Fart/Oprøret i Niklashausen
Der amerikanische Soldat/Den amerikanske soldat
Warnung vor einer heiligen Nutte/Advarsel mod en hellig luder
Pioniere in Ingolstadt/Pionererne i Ingolstadt
1971 Der Händler der vier Jahreszeiten/Frugthandlerens fire årstider
1972 Die bitteren Tränen der Petra von Kant/Petra von Kants bitre tårer
Bremer Freiheit/Fru Geesches frihed (tv-film)
Wildwechsel/Vildtets veje
Acht Stunden sind kein Tag/Otte timer er ikke hele dagen (tv-serie i fem afsnit)
1973 Welt am Draht/Verden i en Tråd (tv-serie i to afsnit)
Angst essen Seele auf/Angst æder sjæle op
Martha/Martha
Nora Helmer/Nora Helmer (tv-film)
1974 Fontane Effi Briest/Effi Briest
1975 Faustrecht der Freiheit/Frihedens knytnæve
Mutter Küsters Fahrt zum Himmel/Mutter Küsters himmelfart
Angst vor der Angst/Angst for angsten (tv-film)
1976 Satansbraten/Satans yngel
Ich will doch nur daß ihr mich liebt/Jeg vil jo kun, at I elsker mig (tv-film)
1977 Chinesisches Roulette/Kinesisk roulette
Bolwieser/Bolwieser (biograffilm og tv-film i to afsnit)
Frauen in New York (tv-film)
Despair/Eine Reise ins Licht/Den desperate mand
Deutschland im Herbst/Tyskland i efteråret (episodefilm)
1978 Die Ehe der Maria Braun/Maria Brauns ægteskab
In einem Jahr mit 13 Monden/I et år med 13 måner
1979 Die dritte Generation/Den tredje generation
1980 Berlin Alexanderplatz/Berlin Alexanderplatz (tv-serie i 14 afsnit)
Lili Marleen/Lili Marleen
1981 Lola/Lola
Theater in Trance/Teater i trance (tv-film)
1982 Die Sehnsucht der Veronika Voss/Veronika Voss' længsel
Querelle/Querelle

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig