Matthias Grünewald, 1475/1480-ca. 1528, tysk maler og bygmester. Navnet Grünewald er opdigtet og stammer fra den tyske maler og kunstskribent Joachim von Sandrart (1675); først 1919-23 lykkedes det at identificere kunstneren med signaturen M.G. eller M.G.N. som Mathis Go(d)thart Neithardt (Nithart) eller Mathis Neithardt.
Matthias Grünewalds oprindelse kan ikke fastslås med sikkerhed, dog ved man, at han fra 1509 stod i hoftjeneste hos Ulrich von Gemmingen, ærkebiskoppen af Mainz. Bevarede værker fra kunstnerens hånd begrænser sig til ti altertavler og ca. 40 tegninger, udkast og skitser.
Det tidligste kendte værk af Grünewald er Kristi bespottelse (1503, Alte Pinakothek, München), udført til stiftskirken Sankt Peter und Alexander i Aschaffenburg. Allerede her iagttages de for Grünewald så karakteristiske træk: den eksalterede stemning og den ekspressive dynamik og kolorit.
Omkring 1511 fik Grünewald bestilling på det værk, som har gjort ham berømt i eftertiden, Isenheimalteret (ca. 1513-15, Musée d'Unterlinden, Colmar). Alteret blev bestilt af abbed Johann Orliaco og hans efterfølger Guido Guersi til højalteret i antoniterklosteret i Isenheim (Isenheim 20 km syd for Colmar) som en flerfløjet tavle til et alterskrin, udført kort forinden af billedhuggeren Niklaus von Hagenau.
Isenheim-alteret er en fløjaltertavle (se altertavle) med to faste fløje og fire bevægelige, der samlet kan vises i tre forskellige stillinger:
I 1. stand vises alterskabet med Niklaus von Hagenaus figurer af Augustin, Antonius og Hieronymus, omgivet af de bemalede fløje der viser Antonius' møde med Paulus til venstre og Antonius' fristelser til højre. I denne stand fremtræder predellaen med udskårne figurer, der viser Nadveren med Kristus i midten omgivet af apostlene på hver side. Predellaen tilskrives træskæreren Desiderius Beychel (Beichel).
I 2. stand vises tre scener: Bebudelsen, Inkarnationen med tabernaklet og Opstandelsen. I denne stand ses Grünewalds bemalede predella med fremstillingen af Begrædelsen.
I 3. stand vises Korsfæstelsen på midterfeltet og fløjene viser den hellige Sebastian til venstre og Antonius til højre. Også i denne stand vises Grünewalds predella.
Matthias Grünewalds højstemte, ekspressive udtryksform, især i fremstillingen af den lidende Jesus på korset, samt hans patetiske, sødmefyldte Mariaskildringer adskiller sig fra samtidige kunstnere som Albrecht Dürer og Albrecht Altdorfer, Hans Baldung og Lucas Cranach.
Grünewald er blevet kaldt den sidste gotiker, og hans ekstatiske fremstillinger, der har inspireret mange senere ekspressionistiske kunstnere, må opfattes i sammenhæng med tidens mystiske strømninger. Samtidig vidner hans værk om kendskab til italiensk kunst ved figurernes monumentalitet og volumen. Hans landskaber er udført med en bizar besjælethed: golde, sorte og øde i korsfæstelsesmotiverne, forrevne og overoplyste i Maria- og helgenskildringerne.
Fra 1516 stod Grünewald i hoftjeneste hos kardinal Albrecht af Brandenburg; kardinalen har ladet sig skildre i den hellige Erasmus' skikkelse i det sene hovedværk Erasmus' og Mauritius' disputation (1524-25, Alte Pinakothek, München), bestilt til stiftskirken i Halle.
1526-27 opholdt Matthias Grünewald sig i Frankfurt. Sandsynligvis forlod han hoffet på grund af sine reformatoriske sympatier for at ende sine dage i Halle.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.