Faktaboks

Inuk Silis Høegh
Født
21. april 1972, Qaqortoq
Inuk Silis Høegh
Af //Politiken/Ritzau Scanpix.

Inuk Silis Høegh er en grønlandsk kunstner og filminstruktør. Han er søn af den grønlandske kunstner Aka Høegh samt den lettiske ingeniør og forfatter Ivars Silis. Han er bror til kunstneren Bolatta Silis Høegh.

Inuk Silis Høegh er uddannet fra University of Bristol med en Master of Arts i film- og tv-produktion i 1997 og senere Master of Fine Arts fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2010.

Film

Siden 1990'erne har Inuk Silis Høegh været en markant del af grønlandsk film. Hans filmkarriere indledtes med kortfilmen Sinilluarit (Godnat) i 1999, der er anset som første kortfilm udelukkende med grønlandsk besætning. Filmen havde premiere ved den 12. Nordiske Filmfestival i Nuuk og er efterfølgende blevet vist internationalt. Han har siden produceret og instrueret flere kortfilm, heriblandt Eskimo Weekend (2002), der portrætterer ungdomslivet i Nuuk med Malik Kleist og Angunnguaq Larsen fra rockbandet Chilly Friday i hovedrollerne.

I 2011 etablerede Inuk Silis Høegh produktionsselskabet Ánorâk Film med producer Emile Hertling Péronard, der i 2014 producerede dokumentaren Sumé – Mumisitsinerup Nipaa (Sumé – Lyden af en Revolution) om det grønlandske rockband Sumé, der i 1970'erne udfordrede dansk magt og skabte en ny grønlandsk bevidsthed med deres grønlandsksprogede sange. Gennem selskabet har Inuk Silis Høegh og Emile Hertling Péronard produceret en række dokumentarer som Håbets Ø (Sidse Torstholm Larsen og Sturla Pilskog, 2019), Music for Black Pigeons (Jørgen Leth og Andreas Kofoed, 2022)og Twice Colonized (Lin Alluna, 2023).

Inuk Silis Høegh har desuden arbejdet på en række danske og udenlandske produktioner, bl.a. som instruktør på grønlandske scener på DR's serie Historien om Grønland og Danmark, ligesom han har lavet både reklamer og musikvideoer.

Kunst

Inden for grønlandsk kunst er Inuk Silis Høegh kendt for sine kunstinstallationer, som ofte reflekterer over kulturelle og samfundsmæssige temaer. Dette se bl.a. i værker som Iluliaq (2013), hvor et stort isbjerg blev portrætteret på Canadas Nationalgalleri, og senest installationsfilmen The Green Land skabt med lydkunstner Jacob Kirkegaard, der udforsker menneskets forhold til naturen gennem interventioner i det grønlandske landskab.

I 2004 markerede Inuk Silis Høegh og den danske kunstner Asmund Havsteen-Mikkelsen 25-året for Hjemmestyret med værket Melting Barricades. Kunstprojektet omfattede en fiktiv grønlandsk invasion af Danmark, med bl.a. et alternativt Danmarkskort, og satte fokus på politiske, nationale og kulturelle spørgsmål vedrørende Grønlands fremtid. Kunstnerne anvendte installation, video, foto og performance til at provokere tilskuerne til selv at reflektere over Grønlands rolle i verden og selvstændighed.

Høegh har modtaget flere priser og udmærkelser gennem sin karriere, herunder Niels Wessel-Bagge-prisen og Grønlands Kulturpris i 2015. Han har ligeledes fungeret som kulturel ambassadør for Kommuneqarfik Sermersooq.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig