Faktaboks

Henri de Toulouse-Lautrec

Henri Marie Raymond de Toulouse-Lautrec Monfa

Født
24. november 1864, Albi, Frankrig
Død
9. september 1901, Saint-André-du-Bois, Frankrig
Henri de Toulouse-Lautrec

Toulouse-Lautrec var født med en genetisk sygdom, der kom til præge hans udseende. I 14-15-årsalderen brækkede han begge ben; bruddene heledes ikke rigtigt, og benene holdt op med at vokse. Hans endelige højde blev af samme årsag kun 152 cm. Foto fra 1894.

Henri de Toulouse-Lautrec
Af /Musée Toulouse-Lautrec, Albi..

Henri de Toulouse-Lautrec var en fransk maler og grafiker, der ikke blev værdsat af samtidens kunstkyndige, men i dag generelt agtes som en af postimpressionismens hovedskikkelser.

I sin kunst var han især den nærgående skildrer af nattelivet i Montmartres forlystelses-etablissementer, hvor han bl.a. malede cirkusartisternes optræden, de prostitueredes liv i bydelens bordeller, bal i Moulin de la Galette, Moulin Rouges cancan-danserinder og beværtningernes alkoholikere. Hans realisme var gerne forbundet med en karikerende, men aldrig ondskabsfuldt nedvurderende tendens.

Selv om han som maler ikke nød stor anseelse blandt tidens kritikere og kunstsamlere, opnåede han dog stor popularitet som plakatkunstner.

Toulouse-Lautrecs medfødte sygdom

Henri de Toulouse-Lautrec tilhørte en af Frankrigs fornemste adelsslægter. Han var født i Albi og tilbragte sin tidlige barndom på slægtens sydfranske godser. Som barn udviste han tidligt tegn på at lide af en alvorlig sygdom, men lægerne var dengang ikke i stand til at stille diagnosen. Der skulle gå mange år efter hans død, før man fandt ud af, at han led af en sjælden genetisk sygdom kaldet Pycnodysostose.

Eftertidens kendskab til kunstnerens diagnose har ført til, at sygdommen nu også benævnes Toulouse Lautrec Syndrom (eller TLS). Sygdommen skyldes en genfejl, som forstyrrer knogledannelsen og er væksthæmmende i en grad, der fører til dværgvækst. Lidelsen er forbundet med knogleskørhed og øget tendens til knoglebrud, og den medfører almindeligvis tillige en række fysiske deformiteter.

En hovedårsag til sygdommen er indavl. I kunstnerens familie var det skik og brug, at nært beslægtede familiemedlemmer giftede sig og satte børn i verden. Kunstnerens far og mor var således fætter og kusine, hans bedstemødre var søstre.

Toulouse-Lautrecs kunstnerliv i Paris

Fra begyndelsen af 1880'erne slog Toulouse-Lautrec sig ned i Paris, hvor han med kortvarige afbrydelser boede resten af sit liv. Det var her, han i 1881 påbegyndte sin kunstneruddannelse. I første omgang fik han privatundervisning hos maleren René Princeteau (1843-1914). Fra maj 1882 blev han elev på Léon Bonnats malerskole og færdiguddannede sig fra efteråret 1883 i Fernand Cormons atelier, hvor han fulgte undervisningen igennem fem år.

I Paris valgte han fra begyndelsen at slå sig ned på Montmartre, hvis legendariske bohème-kredse og udsvævende forlystelsesliv i særlig grad tiltrak ham og snart blev centrale indslag i hans liv og kunst.

De første parisiske yndlingsmotiver

Cirkusliv

"I Cirkus Fernando, beridersken"
I Cirkus Fernando, beridersken. 1888. Billedet er et tidligt eksempel på den særegne linjeføring og fladestil, der skulle blive så karakteristisk for Toulouse-Lautrec og bl.a. gøre ham til en af de store banebrydere for art nouveau (også kendt som jugendstilen). Billedets særlige motivafskæringer røber indflydelse fra impressionisten Edgar Degas' ukonventionelle kompositionskunst og fra japanske træsnit.
"I Cirkus Fernando, beridersken"
Af /Art Institute of Chicago.

Princeteau var i begyndelsen hans guide til byens cirkusliv, hvis særlige motivverden straks tiltalte ham og igennem mange år affødte betydelige kunstneriske resultater fra hans hånd. Det gælder fx det mesterlige I cirkus Fernando, beridersken fra 1888.

Moulin Rouge

I endnu højere grad end cirkusmotiverne kom byens dansesteder, og heraf især det nyåbnede forlystelsesetablissement Moulin Rouge på Boulevard Clichy, til at levere hans foretrukne motiver i tiden omkring 1890 og fremefter.

Blandt hans mange billeder derfra skal især fremhæves I Moulin Rouge fra 1892. Dette værk indfangede og fastholdt i enestående grad stedets særlige stemning, bl.a. med virkemidler såsom det ”fluorescerende”, i 1895 tilføjede kvindeansigt i højre billedside.

Med forkærlighed malede Toulouse-Lautrec også fremstillinger af etablissementets navnkundige danserinder såsom bl.a. La Goulue ('Frådseren'), den kvindelige klovn Cha-U-Kao og Jane Avril (også kaldet 'Menilitten').

"I Moulin Rouge"
I Moulin Rouge fra 1892. Olie på lærred, 123 x 141 cm.
"I Moulin Rouge"
Af /The Art Institute (Helen Birch Bartlett Memorial Collection) Chicago.

Kærlighedsforholdet til Suzanne Valadon

"Madame Suzanne Valadon"

Madame Suzanne Valadon, 1885, Olie på lærred, 54,5 x 45 cm.

Af /Glyptoteket.

I anden halvdel af 1880’erne havde Lautrec et hektisk kærlighedsforhold til malerinden Suzanne Valadon. Det varede i to år, og parret boede sammen en del af tiden. Lautrec malede en række portrætter af hende, bl.a. Madame Suzanne Valadon (1885) og Rispudder (1889). Sidstnævnte viser i øvrigt, hvorledes Lautrecs formsprog i disse år var iøjnefaldende påvirket af Georges Seurats pointillisme. Det var en indflydelse, der gradvist aftog, men anes i en del af hans værker frem til ca. 1890.

Selv om Lautrec var forelsket i Valadon, forsøgte han ikke at forskønne hende i portrætterne. Det var et kernepunkt i Lautrecs kunst og i hans grundholdning til de mennesker, han skildrede, at han var illusionsløst realistisk, og at realismen jævnligt forstærkedes med en karikerende tilspidsning. Lautrecs sociale typer var ofte tragikomiske karikaturer, men hans fremstillingsform var aldrig decideret ondskabsfuld.

Drankere

Da forholdet til Suzanne Valadon endte, fik Toulouse-Lautrec en psykisk nedtur, der var forbundet med tiltagende akoholisering. Det var næppe uden sammenhæng med hans egen sindstilstand, at han begyndte at dyrke fordrukne eksistenser som et motiv i sin kunst. Lautrec brugte bl.a. Suzanne Valadon som model i nogle af sine fremstillinger af absintdrikkende cafégæster, fx Drikkende kvinde (Tømmermænd) fra 1889.

På Café la Mie

Et eksempel, der fortjener særlig fremhævelse, er den rystende skildring af menneskeligt forfald i billedet A la Mie ('På Café la Mie'). Billedet fremstiller et stærkt omtåget drankerpar, der bringer Edgar Degas’ kendte billede På café, absinten fra 1875-1876 i erindring.

Det var Lautrec magtpåliggende at fremstille parret i et autentisk cafémiljø. Han fik derfor sin fotografven Paul Sescau (1858-1926) til at fotografere billedets modeller: kæresten Suzanne Valadon og vennen, fotografen Maurice Guibert (1856-1922), der poserede som et par drankere i La Mie's cafémiljø. Modellernes ansigter er ikke umiddelbart genkendelige, da Toulouse-Lautrec bearbejdede deres udseende så meget, at de kom til at ligne to stærkt forsumpede eksistenser i overensstemmelse med hans sociale realisme.

"A la Mie" (På Café la Mie)

A la Mie ('På Café la Mie') fra 1891. Akvarel og gouache lærred, på papir, opklæbet på lærred, 53 x 67,8 cm.

"A la Mie" (På Café la Mie)
Af /The Museum of Fine Arts (S.A. Denio Collection), Boston.

Toulouse-Lautrecs bordelscener

Rue des Moulins; maleri, 1894. Toulouse-Lautrec blev tidligt gæst i de parisiske bordeller og indlogerede sig i 1894 på bordellet i Rue des Moulins på Montmartre. Han vandt hurtigt de prostitueredes fortrolighed og kom til at føle sig hjemme i miljøet. Med skånselsløs realisme og dyb menneskelig indlevelse har han i dette billede skildret to af etablissementets glædespiger, der med løftet chemise venter på at komme til lægekontrol.

/National Gallery of Art, Washington, D.C. .

I forlængelse af Toulouse-Lautrecs afsluttede forhold til Suzanne Valadon, fik han problemer med at etablere nye relationer til det modsatte køn, og hans begyndte nu at frekventere byens bordeller. Berøringen med bordellivet bragte ham helt nye motiver til sin kunst.

Fra 1892 var han fast kunde i bordellet i Rue des Moulins, og her blev han for alvor optaget af de prostitueredes liv som emne for sin kunst. Han blev klar over, at han ikke kunne nøjes med at male studier i forbindelse med sine besøg: for rigtigt at kunne male denne verden, måtte han flytte ind og bo der selv.

Samtidens kritik

Lautrec skildrede bordellivet i sin kunstneriske egenskab af socialt sandhedsvidne, der viste forholdene som de var, uden forskønnelse og moralsk fordømmelse. Men samtidens kritikere så noget andet, når de betragtede hans billeder, nemlig ”en kunstner, hvis vanførhed fik ham til at se alt som hæsligt, og som overdrev det hæslige i tilværelsen ved at vise alle dens fejl, alle dens perversioner…”. Sådan skrev anmelderen Edmond Lepelletier (1846-1913) i L’Echo de Paris, og hans betragtninger var helt i overensstemmelse med de fleste kunstskribenters mening i samtiden. Kun et fåtal af tidens fremskridtsvenlige kunstnere, kunstkendere og kunstskribenter værdsatte denne del af Toulouse-Lautrecs livsværk efter fortjeneste.

Det gode borgerskab fandt det helt legitimt, at bordellerne eksisterede, og at mænd skulle have mulighed for at udvikle erotiske erfaringer som kunder dér, men man brød sig bestemt ikke om at få ”frastødende” fremstillinger af prostituerede smidt i hovedet på byens kunstudstillinger. Andre kunstnere som fx Édouard Manet havde mange år tidligere været inde på samme spor, og havde ligeledes fået den borgerlige kunstkritik at føle. Men til forskel fra Manets atelier- og modelarrangementer virkede Toulouse-Lautrecs billeder endnu mere anstødelige, fordi han gjorde meget ud af at vise virkelige bordelmiljøer og afbilde rigtige prostituerede som i maleriet Rue des Moulins fra 1894.

Det grafiske gennembrud

"Moulin Rouge«: La Goulue"

Litografisk plakat i fire farver. 1891. 195 x 122 cm.

Af /Civica Raccolta di Stampe Bertarelli, Milan.

Ved siden af oliemaleriet begyndte Toulouse-Lautrec i tiden omkring 1890 at arbejde med grafikkens udtryksmuligheder. Hans samlede grafiske produktion kom til at omfatte 351 litografier og 28 litograferede plakater. I hans levetid skaffede plakaterne ham omgående det gennembrud, som de øvrige sider af hans kunstneriske virke ikke fik.

Toulouse-Lautrec præsenterede sig første gang som plakatkunstner på byens husmure med Moulin Rouge. La Goulue i 1891. Plakaten vakte sensationel opmærksomhed og gav ham lige fra starten et gennembrud som plakatkunstner. Allerede i dette sit første forsøg realiserede Toulouse-Lautrec den ultimative grafiske rendyrkelse af en lineært forenklende og rytmiseret fladekunst.

En anden af Lautrecs særlig berømte plakater var fremstillingen af den cancan-dansende stjerne Jane Avril (1899). Med sine litograferede plakater blev Lautrec en af den moderne plakatkunsts betydeligste pionerer.

Toulouse-Lautrec i Danmark

Særudstillinger

Flere danske kunstmuseer har siden 1960'erne vist særudstillinger af kunstnerens værker. Det gælder eksempelvis Louisiana i Humlebæk, der præsenterede sin første store Lautrec-udstilling i 1968. Senest har samme museum vist den meget markante udstilling Toulouse-Lautrec og Paris. Statens Museum for Kunst åbnede i 2011 udstillingen Toulouse-Lautrec: Den Menneskelige Komedie, der omfattede et bredt udsnit af Lautrecs grafiske værk og til forskel fra den sædvanlige kronologiske ordning af de udstillede arbejder, lagde nye tolkningsvinkler på disse. I 2022-2023 viste Kunstmuseum Brandts udstillingen Toulouse-Lautrec og stjernerne fra Montmartre, der var usædvanlig derved, at den foruden 33 grafiske værker (plakater/litografier) af Lautrec, også rummede et stort materiale af art-nouveau-genstande, udført af andre kunstnere. De udstillede værkers antal nåede således op på over 100.

Kunstnerens værker i danske museer

En lille del af Toulouse-Lautrecs værker kan ses i flere af hovedstadsområdets kunstsamlinger.

Ny Carlsberg Glyptotek ejer det kendte, her i artiklen gengivne portrætmaleri forestillende Suzanne Valadon (1885). Samme museum er også indehaver af gouache-maleriet Portræt af Monsieur Delaporte i Jardin de Paris fra 1893.

I Ordrupgaardsamlingen findes tre udaterede malerier: La Goulue (olie på lærred), Pige siddende på en seng (Olie på pap) og Kvinde der tager sin sko på foran et spejl (Pastel på papir, opklæbet på lærred).

Mest omfattende repræsenteret er kunstnerens tegninger og grafik i to københavnske museer. 4 tegninger kan således ses i Den Kongelige Kobberstiksamling, der også har 235 af kunstnerens grafiske arbejder. Designmuseum Danmark ejer alle kunstnerens 28 litografiske plakater.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig